Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

geschreven door Inge Brekelmans 8 maart 2019

“Het miniwhiteboard wordt soms aangeprezen als een moderne uitvinding, maar het is feitelijk gewoon de laatste reïncarnatie van de lei die in de 19e eeuw werd gebruikt. Whiteboards zijn krachtige hulpmiddelen. De leraar kan snel een vraag stellen waarop de hele klas antwoord geeft. Of het nu gaat om een vier-letter woord met een korte ‘i’ klank of om een formule in een grafiek weer te geven.”  Cijfers geven werkt niet  Dylan Wiliam

Met bovenstaande stukje in mijn achterhoofd heb ik 4 lessen ingericht met de mini whiteboards. Twee aardrijkskunde lessen waarin mijn leerdoel was dat mijn leerlingen lieten zien dat ze met schaal en geografische coördinaten konden werken. En twee geschiedenislessen waarin leerlingen begrippen als “volksverhuizingen” en “geestelijken” moesten leren behorende bij het tijdvak Monniken en Ridders.

Allereerst de atlasvaardigheden met mijn 2 mavo klassen. Waar ik voorheen tevreden was over mijn les omdat ik goed mijn uitleg kon geven en leerlingen goed luisterden stel ik inmiddels andere eisen aan een goede les. Want de check of mijn uitleg begrepen werd  deed ik tussentijds sporadisch als ik met leerling meekeek als ze opdrachten maakten of luisterde ik vooral naar de leerlingen die hun vinger opstaken. Ook ontdekte ik  aan het einde van een lessenserie met een afsluitende toets dat niet iedereen de leerdoelen had begrepen. Mijn leerlingen hadden vorig jaar ook deze onderwerpen behandeld met mij. Toen ze net fris van de basisschool kwamen behandelde ik uitvoerig schaal rekenen en geografische coördinaten. Het bewijs dat veel wat we elk jaar leren aan onze leerlingen  l weer wordt vergeten werd in het begin van de les gegeven. Ik vroeg ze de hoeveelheid vingers op te steken van de nullen  die je van de schaal in cm moet afhalen om er km van te maken. Weinig leerlingen wisten dit. Terwijl ze vorig jaar dit aan het einde van mijn lessenserie goed wisten te vertellen (de kracht van herhaling). Dan nu het gebruik van de whiteboard. Want ik wilde per leerling zien of ze nu met schaal konden rekenen. Ze moesten de afstand bepalen tussen Amsterdam en Apeldoorn. Vervolgens liep ik langs en gaf ik feedback. Bij een enkeling gaf ik terug dat ze de berekening erbij moesten zetten, maar er waren ook leerlingen die op een thematische kaart gingen zoeken of leerlingen die verkeerd hadden gemeten. Ik gaf non stop aan blij te zijn met hun fouten. Dan gaat immers het leren beginnen. En door de whiteboards kon ik in 3 minuten effectief kijken en helpen. Vervolgens ontdekt door de mini whiteboards dat mijn uitleg over geografische coördinaten echt niet bij iedereen begrepen was. Waar ik eerder leerlingen kwijt was geraakt omdat ze het niet begrepen hadden kon  ik ze nu tijdig bijsturen. Voor de volgende les heb ik nu een lijst met leerlingen die een verlengde instructie krijgen.

Vervolgens naar mijn brugklassen (m/h en h/a). Ik had gemerkt in mijn toetsen dat leerlingen niet altijd goed de geschiedenis begrippen leerden. Maar ook dat ze niet altijd goed begrijpen wat ze lezen. Ze moesten eerst in de begrippenlijst een viertal begrippen lezen die ik op het bord had gezet. Vervolgens moesten ze in een tweetal een begrip tekenen. De andere leerling moest vervolgens raden welk begrip het was. Zo waren er meerdere leerlingen die “geestelijken” als een spook tekenden. Hier kon ik mooi op inspringen door ze te wijzen op de kenmerken die bij geestelijken horen. De vervolg tekeningen werden bijvoorbeeld aangevuld met een kerk/ kruis of paus. Los van het feit dat ik het idee had dat ze door deze tekeningen veel leerden vonden mijn leerlingen het ook echt erg leuk om te doen. “Gaan we dit volgende les weer doen was van velen de vraag aan het einde van de les.”

Wil jij dit ook uitproberen in de les? Hier kun je de whiteboards kopen.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
5 minuten formatief
volgende post
Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw toets beleid.

DIt vind je misschien ook leuk

Formatieve misser

28 juni 2019

Toetsrevolutie-Congres 5 April

5 april 2018

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw...

15 april 2019

Een formatieve toets

5 maart 2018

5 minuten formatief: stille stellingen

14 juni 2018

Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

11 maart 2020

De lessen die we leren over projectonderwijs

8 september 2020

Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen...

25 november 2018

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van...

23 augustus 2019

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Sleutelhanger per stuk €1.40

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top