Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen tijdens je les.

geschreven door Inge Brekelmans 25 november 2018

Een belangrijke boodschap van formatief evalueren die ik uit de literatuur mee neem in mijn lessen is dat ik niet al mijn leerdoelen hoef te toetsen in een schriftelijke vorm. Vanuit die gedachte hebben wij aan alle klassen een setje A,B,C,D kaarten gegeven en een setje met drie kleuren: rood, oranje en groen. (geplastificeerd dus daarmee bruikbaar voor 3 a 4 jaar)

kleurenkaartjes

Veel leraren gebruiken ‘verkeerslichten’ om leerlingen te activeren als eigenaar van hun leerproces. Aan het begin van de les deelt de leraar de leerintenties en eventuele bijbehoren succescriteria met de leerlingen. Aan het einde van de les moeten leerlingen evalueren in hoeverre zij de leerintentie hebben bereikt.  Cijfers geven werkt niet: Dylan William.

Mijn belangrijkste doelen zijn dat leerlingen zich meer eigenaar voelen van hun leerproces en dat ze mijn leerdoelen verwerken. Met deze sleutelhanger ervaar ik na een test van 4 lessen in twee klassen (2 mavo/havo) dat beide doelen zijn geslaagd. Ik had als leerdoel dat leerlingen kennis maakten met meerdere absolute vorsten in Europa. Zo had ik Lodewijk XIV en Karel I als onderwerpen. Ik vertelde over hun manier van regeren en ik sloot elke vorst af met een drietal meerkeuzevragen. Hiervoor moesten ze hun A,B,C,D kaarten gebruiken. Ik benoemde ook heel specifiek dat ik met deze vorm van testen van hun kennis en inzicht echt een vervanging zocht voor de traditionele toetsen. Ik had zorgvuldig nagedacht over de vragen in mijn voorbereiding omdat ik in het boek van Dylan William had gelezen dat je zelden ad hoc in de les goede vragen kunt bedenken voor de klas die de dekking laden van de stof. Mijn leerlingen deden actief mee. Dit kwam denk ik vooral omdat ik echt de tijd heb genomen om uit te leggen aan mijn klassen waarom we op deze manier werken. Elke les startte ik opnieuw met herhaling van de meerkeuze vragen van die les ervoor. Wat is er blijven hangen. En het waren geen makkelijke onderwerpen. Begrippen als autocratie passeerden de revue maar alle leerlingen konden het ook de les erna in de vragen reproduceren. Afkijken bij elkaar is bijna niet mogelijk. De kaartjes zijn niet erg groot en naar mij gericht.

Het doel van de kleurenkaarten is dat wij voor alle leerlingen kunnen zien of ze het begrijpen. Ik kreeg vandaag nog een mailtje van een moeder van een leerling dat haar zoon geen vragen durfde te stellen omdat hij bang was voor de reactie van klasgenoten. Hierdoor besefte ik des te meer dat ik een laagdrempelige manier nodig heb voor leerlingen om aan te geven als ze het niet begrijpen. Wanneer ze op groen staan geven ze aan het te begrijpen (iets wat ik nog kan testen door het stellen van vragen met de A,B,C,D) kaarten. Bij oranje twijfelen ze over een aantal zaken en bij rood snappen ze het niet meer. In de les of die erna kan ik de groene kaarten (leerlingen) koppelen aan de oranjes kaarten voor extra instructie. En kan ik zelf de rode club leerlingen extra instructie geven. Al deze zaken hebben voor mij tot doel om minder verrassingen te krijgen op toetsen. Ik zeg ook  tegen leerlingen  dat ik oprecht niet kan zien wat er in hun hoofden afspeelt als ik uitleg geef. Wellicht denken ze wel aan de nieuwe level van Fortnite en ik maar denken dat ze het echt snappen, want ze kijken zo geïnteresseerd. Volgende week ga ik de kleuren testen als ik de Griekse samenleving ga uitleggen. Wordt vervolgd…

Heb je interesse in een klassenset met sleutelhangers dan kun je die hier kopen.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Feedback en exit-tickets combineren
volgende post
Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

DIt vind je misschien ook leuk

Een formatieve toets

5 maart 2018

Startpositie bepalen van een klas

11 oktober 2018

Formatieve misser

28 juni 2019

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw...

15 april 2019

5 minuten formatief

1 maart 2019

Projecten en 21e eeuwse vaardigheden

27 maart 2018

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

5 minuten formatief: stille stellingen

14 juni 2018

Delta

18 januari 2020

Loslaten of niet?

28 februari 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • 2x Klassensets met sleutelhanger (incl. ringen) €75.00 €67.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top