Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Toetsrevolutie-Congres 5 April

geschreven door Inge Brekelmans 5 april 2018

Vandaag ging ik samen met mijn collega Duits naar het congres Toetsrevolutie georganiseerd door René Kneyber over o.a. formatieve evaluatie in de klas. Maar ook onderwerpen als zelfregulatie en Rubrics over vaardigheden kwamen aan bod.

We startten met een geweldig verhaal van Jelle Jolles (hoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam). Wat kan die man vertellen over het brein van tieners. Na zo’n verhaal wil je eigenlijk meteen weer gaan studeren. Een aantal zaken neem ik mee van zijn verhaal naar mijn lessen en mijn rol als mentor. Zo ben ik mij weer meer bewust geworden van mijn rol als docent om het brein van mijn leerlingen te trainen. Erfelijke factoren spelen geen rol, maar wat ik er in stop bepaalt wat mijn leerlingen uiteindelijk kunnen. En bij iedere leerling is taal een wezenlijk onderdeel van zelfregulatie.

Zo zegt Jelle Jolles:

“Leer een leerling een beeld in een woord te gieten”.

Als docenten veronderstellen wij te snel dat leerlingen sommige zaken al kunnen verwoorden. Bijvoorbeeld omdat leerlingen er al ouder uitzien dan hun brein ontwikkeld is. (ons brein is pas “af”  als je 25 bent)

Als docent bent je, je vaak niet bewust van allerlei oorzaken waarom een leerling  zichzelf niet kan sturen naar bijvoorbeeld zijn werk in de les. Om meer aan zelfregulatie te kunnen doen in de les moet je als mentor/ docent rekening houden met o.a. het benoemen van afleidingen van buitenaf (een leerlingen kan ander gedrag laten zien door de gedachte: “wat zou hij wel niet denken”) Maar er zijn voor een adolescent ook afleidingen van binnenuit. Als docent moet je leerlingen ook leren wat die afleidingen zijn en hoe ze daar mee om kunnen gaan.

Wat  voor mijn collega en mijzelf ook mooi was om te horen was dat voor een betere zelfregulatie van je leerlingen je zijn/haar sociale context moet kennen. Wat krijgt hij/ zij al van huis mee en wat ligt er nog voor ons op school om het brein aan te leren. Dit jaar hebben wij bij onze mentorleerlingen huisbezoeken gedaan. Het kost erg veel tijd, maar we merken de grote voordelen als het gaat om de begeleiding van je leerlingen doordat we ze sociaal hebben kunnen monitoren.

Jelle Jolles benoemde nog meer voorwaarden om leerlingen  aan zelfregulatie te laten doen, maar de bovengenoemde gaven mij weer nieuwe inzichten. Veel zaken weet je wel, zeker als je al langer voor de klas staat. Maar het stukje bewustwording zorgt er ook weer voor dat je, je leerlingen beter kunt bijsturen en helpen. Iets wat naar ons idee ook een onderdeel is van formatieve evaluatie.

Ik kwam vandaag ook met een specifieke vraag: “hoe laten we onze leerlingen zelf een actieve rol spelen in het bijhouden van zijn leervorderingen en hoe geven wij een totaal beeld aan ouders”? ( Jorgen Remoortere)

Ik ben tot twee nieuwe inzichten gekomen.  Tijdens de workshop Anders Leren op het DS Piersoncollege (Karin Blom en Petra Clement) begreep ik dat zij ervoor hebben gekozen om voor wiskunde van leerlingen te verwachten dat zij de kennis en toepassing vragen wel voldoende  moeten afronden. Maar dat zij de inzicht vragen niet verplichten tot een voldoende. Nu werkt deze school verder nog met cijfers dus zij hanteren verder wel de “reguliere” overgangsnormen.

Tijdens onze tweede workshop van o.a. Rianne Neering van het Unic in Utrecht kregen wij een voorbeeld van Rubrics Vaardigheden. Deze rubrics ontwikkelt door leerlab 2020 en 7 vernieuwingsscholen is een geweldig instrument om te gebruiken in de mentorlessen, maar ook tijdens leerplangesprekken met leerlingen. Zij gebruiken deze rubrics ook tijdens coaching gesprekken met leerlingen tijdens hun vaklessen. Waar wij op dit moment erg bezig zijn met leerlingen te monitoren en gegevens te verzamelen van hun kennis en vaardigheden zag ik in deze Rubrics een onderdeel Leerdoelen formuleren en Leerdoelen bereiken. Want hoe zorgen we ervoor dat leerlingen een actieve rol spelen in hun leervorderingen? Daar zouden deze vragen een mooi instrument kunnen zijn. Als wij onze geschreven feedback en waarderingen bespreken met leerlingen zouden zij ter voorbereiding prima dit onderdeel van de rubrics kunnen invullen voor zichzelf per vak waar ze nog niet zo goed in zijn. Ze kunnen zichzelf plaatsen en van daaruit kunnen wij met ze in gesprek hoe zij richting expert zouden kunnen gaan. Wat moeten onze leerlingen daar dan voor doen. En wij moeten ze hier dan weer in begeleiden met tips en feedback.

rubic vaardigheden

Volgende week koppelen wij deze Rubrics terug in het Delta team. Ongetwijfeld vloeien er dan nog meer ideeën voort uit deze nieuwe inzichten. Die zullen we dan ook zeker uitproberen en het rendement delen in een nieuwe blog.

Tijdens deze dag heeft René Kneiber ons benaderd of wij bij het volgende congres op 8 november ook een workshop willen verzorgen vanuit onze ervaringen op het gebied van formatieve evaluatie in onze nieuwe onderwijsvorm. Leuk!

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
rubic vaardigheden
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Projecten en 21e eeuwse vaardigheden
volgende post
Een formatieve lessenserie meetkunde

DIt vind je misschien ook leuk

De lessen die we leren over projectonderwijs

8 september 2020

Startpositie bepalen van een klas

11 oktober 2018

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw...

15 april 2019

Delta

18 januari 2020

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van...

23 augustus 2019

Loslaten of niet?

28 februari 2018

(formatief) Leren op afstand

1 mei 2020

Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

8 maart 2019

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Klassenset met sleutelhangers €32.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top