Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Wiskunde

Taken bij de leerdoelen

geschreven door Karin Haarman 16 februari 2018

Een rubrics met leerdoelen is natuurlijk heel erg leuk, maar als dit het enige is dan zullen de meeste leerlingen er niets mee doen. Ik wil de leerlingen stimuleren om eigen keuzes te maken en motiveren om zichzelf naar een hoger niveau te brengen.

Zoals Williams (2013) aangeeft:

Deze holle invulling van het delen van leerintenties is zeker niet wat wordt beoogd met de strategie verduidelijken, delen van inzicht in leerintenties en succescriteria.

Ik wil dat ze er zelf over gaan nadenken hoe ze de leerdoelen kunnen behalen. Daar help ik ze nu nog bij door dit formulier bij de rubrics te geven.

BM: Bettermarks              GR: Getal & Ruimte

De leerlingen die graag zelfstandig werken of al vooruit willen werken, kunnen op het formulier zien waar ze hun uitleg vandaan kunnen halen. Sommige leerlingen maken hier gebruik van, maar het grootste deel van de leerlingen wil graag de uitleg tijdens de les van de docent hebben. (Het gebruik van listr.academy wordt in een andere blog uitgelegd.)

De leerlingen die wel vooruit hebben gewerkt (en het dus ook al snappen) hoeven niet meer mee te doen met de nieuwe uitleg. Zij kunnen tijdens de les al weer verder vooruit gaan werken.

Op het formulier staan ook opdrachten bij ieder leerdoel. Ze mogen zelf kiezen welke ze gaan doen en als ze het leerdoel moeilijk vinden, kunnen ze er ook meerdere maken. Als ze de opdrachten voldoende hebben gemaakt dan weten ze dat het leerdoel is behaald. Op de rubrics kijken ze hiervoor bij gevorderd. Dit niveau opdrachten moeten ze beheersen. De leerlingen die graag willen doorstromen naar de havo moeten ook de opdrachten op expert niveau kunnen maken. Met deze taken laten de leerlingen zien waar ze nu staan.

Door op het formulier aan te geven welke opdrachten ze hebben gemaakt, houden ze zelf ook het overzicht op het huiswerk en weten ze wat al af is en wat ze nog moeten doen.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
1 Opmerking
3
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Werken met leerdoelen
volgende post
Feedback op elkaars werk

DIt vind je misschien ook leuk

Een formatieve lessenserie meetkunde

14 april 2018

Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

27 januari 2019

Leerling eigenaar maken

7 juli 2018

Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

8 december 2019

Werken met leerdoelen

16 februari 2018

Directe feedback in de les

2 oktober 2019

Leerplangesprekken

20 mei 2018

Formatieve evaluatie

22 maart 2018

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Feedback en exit-tickets combineren

23 oktober 2018

1 Opmerking

Een formatieve lessenserie meetkunde - Formatief Leren 14 april 2018 - 10:02

[…] Wiskunde […]

Reply

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Klassenset met sleutelhangers €32.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top