Een rubrics met leerdoelen is natuurlijk heel erg leuk, maar als dit het enige is dan zullen de meeste leerlingen er niets mee doen. Ik wil de leerlingen stimuleren om eigen keuzes te maken en motiveren om zichzelf naar een hoger niveau te brengen.
Zoals Williams (2013) aangeeft:
Deze holle invulling van het delen van leerintenties is zeker niet wat wordt beoogd met de strategie verduidelijken, delen van inzicht in leerintenties en succescriteria.
Ik wil dat ze er zelf over gaan nadenken hoe ze de leerdoelen kunnen behalen. Daar help ik ze nu nog bij door dit formulier bij de rubrics te geven.
BM: Bettermarks GR: Getal & Ruimte
De leerlingen die graag zelfstandig werken of al vooruit willen werken, kunnen op het formulier zien waar ze hun uitleg vandaan kunnen halen. Sommige leerlingen maken hier gebruik van, maar het grootste deel van de leerlingen wil graag de uitleg tijdens de les van de docent hebben. (Het gebruik van listr.academy wordt in een andere blog uitgelegd.)
De leerlingen die wel vooruit hebben gewerkt (en het dus ook al snappen) hoeven niet meer mee te doen met de nieuwe uitleg. Zij kunnen tijdens de les al weer verder vooruit gaan werken.
Op het formulier staan ook opdrachten bij ieder leerdoel. Ze mogen zelf kiezen welke ze gaan doen en als ze het leerdoel moeilijk vinden, kunnen ze er ook meerdere maken. Als ze de opdrachten voldoende hebben gemaakt dan weten ze dat het leerdoel is behaald. Op de rubrics kijken ze hiervoor bij gevorderd. Dit niveau opdrachten moeten ze beheersen. De leerlingen die graag willen doorstromen naar de havo moeten ook de opdrachten op expert niveau kunnen maken. Met deze taken laten de leerlingen zien waar ze nu staan.
Door op het formulier aan te geven welke opdrachten ze hebben gemaakt, houden ze zelf ook het overzicht op het huiswerk en weten ze wat al af is en wat ze nog moeten doen.
1 Opmerking
[…] Wiskunde […]