Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Startpositie bepalen van een klas

geschreven door Karin Haarman 11 oktober 2018

Wat voor mij een van de belangrijkste lessen is geweest over het formatief evalueren in de klas is het feit dat ik veel meer op zoek ga naar informatie wat leerlingen weten en kunnen in de les i.p.v. dat ik me laat verrassen door toets resultaten aan het einde van een hoofdstuk. Hiervoor gebruik ik verschillende manieren.

Bij een vak als geschiedenis is de voorkennis van leerlingen in de brugklas erg verschillend. Sommige basisscholen besteden er erg veel aandacht aan en andere leerlingen geven aan dat ze weinig tot niks hebben gedaan aan geschiedenisonderwijs (of ze zijn het weer vergeten). Om de leerlingen die al veel weten niet tekort te doen en onder te dompelen in herhaling start ik nu mijn eerste lessen met een diagnostische toets. Dus voordat ik aan de slag ga met in dit geval het onderwerp Jagers en Boeren eerst een check wat ze weten.

Ik heb deze toets gemaakt op It’s Learning. Een medium die ik  de laatste tijd gebruik om mijn toetsen op te maken en mezelf nakijktijd te besparen. En dat werkt erg prettig. Ik gebruik niet de toetsmodus die ervoor zorgt dat leerlingen niet op andere sites kunnen want dat loopt de toets nog wel eens vast. Maar ga achterin de klas zitten zodat ik alle schermpjes zie. Bij een diagnostische toets hoef ik niet als een havik op leerlingen te letten. Ik geef immers aan dat ik de uitslag gebruik om mijn lessen beter in te richten.

formatieve toets

formatieve toets

Wat ik vervolgens doe is dat ik aangeef welke onderwerpen ik ga behandelen. Dit zijn de onderwerpen die door meer leerlingen niet goed zijn gegaan bij de toets. Zo constateerde ik dat bijna de meeste fouten de jaartallen waren bij dit tijdvak en het verschil tussen prehistorie en historie. De leerlingen die dit al goed hebben gedaan kunnen verder werken met de opdracht. Nu zijn er altijd wel onderwerpen die nagenoeg de hele klas moeilijk vindt. Zo weet ik dat bijna elke leerling het moeilijk vindt om het begrip “bestaansmiddel” te omschrijven. En voor die enkeling die dit dubbel hoort is dit zeker geen ramp.

Deze keer gebruik ik het materiaal van VO content:

materiaal vo-content

Dit materiaal kunnen ze zelfstandig maken en ik kan de lessen meer op maat maken door ze zelf te sturen in de uitleg of deze nodig is. Het grote verschil nu in mijn lessen is dat ik me niet meer laat leiden door het feit dat sommige leerlingen wel hun vinger opsteken bij vragen tijdens mijn uitleg en anderen niet waardoor ik voorheen globaal interpreteerde wat ze al wisten en wat niet. Dus door een kleine aanpassing van het starten met kleine toetsen weet ik meer dan voorheen en zijn mijn lessen meer op maat.

Ook een manier om meer te ondervinden wat de hele klas weet i.p.v. de leerlingen die vaak hun vinger opsteken is de ijsstokjes methode. Karin Haarman gebruikt deze methode in de wiskundeles en beschrijft in haar volgende blog wat haar ervaringen hiermee zijn.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Leerling eigenaar maken
volgende post
Feedback en exit-tickets combineren

DIt vind je misschien ook leuk

5 minuten formatief: stille stellingen

14 juni 2018

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

5 minuten formatief

1 maart 2019

De lessen die we leren over projectonderwijs

8 september 2020

Toetsrevolutie-Congres 5 April

5 april 2018

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw...

15 april 2019

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Formatieve misser

28 juni 2019

(formatief) Leren op afstand

1 mei 2020

Een formatieve toets

5 maart 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Klassenset met sleutelhangers €32.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top