Als we kijken naar leerlingen wat ze moeten kennen en kunnen denken we in eerste instantie vaak aan leerdoelen/ begrippen/ vakvaardigheden. Wanneer ik terugblik op mijn eigen middelbare schooltijd zijn het alleen niet de lessen die ik me vaak herinner als wel de projecten of bijzondere dingen die ik op school heb gedaan. Zo weet ik nog dat ik voor aardrijkskunde in mijn tweede jaar een wijk moest onderzoeken en zie ik mezelf nog foto’s maken van verschillende type huizen. En natuurlijk herinner je nog die ene bijzondere docent die geweldig kon vertellen, maar wat hij/ zij vertelde is wel weggezakt.
En met dat in ons achterhoofd kijken we naar projectonderwijs. Deze periode werk ik aan een mooi project “Arm en Rijk” dat mijn collega’s erg mooi hebben gemaakt. In de 4e week constateer ik mooie dingen. Want naast inhoudelijke vragen over een Box plot (wiskunde) of bilaterale ontwikkelingshulp (aardrijkskunde) zie ik leerlingen groeien als mens. Zo lieten 4 leerlingen mij vandaag een telefoongesprek horen met een mevrouw van de Efteling. Zij stelden verschillende vragen over onderwerpen die te maken hebben met arm en rijk in combinatie met de Efteling. Tevens vertelde mijn collega mij vandaag vol trots hoe leerlingen zelf een initiatief hadden bedacht. Zij gaan eten verzamelen voor de voedselbank en dit dan brengen en filmen. Als eindresultaat moeten de leerlingen hun opgedane kennis toe passen in een “Klokhuis filmpje”. In dit traject zie je ideeën ontstaan en zie je de kinderen groeien. Als ik dan na zo’n middag nadenk over wat de leerlingen allemaal hebben gedaan in combinatie met de 21e -eeuwse vaardigheden kom ik tot de conclusie dat sommige groepjes vandaag alle vaardigheden hebben laten zien. (behalve misschien computational thinking, maar dat kan ook zijn omdat ik niet weet wat hiermee bedoelt wordt ?)
Waar wij als docenten soms bang zijn om leerdoelen niet over te dragen kunnen wij wat mij betreft wat meer kijken naar wat leerlingen op een ander niveau laten zien. Want hebben ze in de toekomst niet meer aan de vaardigheid dat ze bijvoorbeeld de voedselbank en Efteling durven te bellen dan wanneer ze het begrip periferie kennen? Natuurlijk hebben ze een basis nodig aan leerdoelen, algemene kennis en taalbegrip. Maar als zoals vandaag leerlingen je zo verrassen zie je de schoonheid van onderwijs; leerlingen zien groeien als mens en dit is niet altijd meetbaar maar vooral voelbaar!