Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Projecten en 21e eeuwse vaardigheden

geschreven door Inge Brekelmans 27 maart 2018

Als we kijken naar leerlingen wat ze moeten kennen en kunnen denken we in eerste instantie vaak aan leerdoelen/ begrippen/ vakvaardigheden. Wanneer ik terugblik op mijn eigen middelbare schooltijd zijn het alleen niet de lessen die ik me vaak herinner als wel de projecten of bijzondere dingen die ik op school heb gedaan. Zo weet ik nog dat ik voor aardrijkskunde in mijn tweede jaar een wijk moest onderzoeken en zie ik mezelf nog foto’s maken van verschillende type huizen. En natuurlijk herinner je nog die ene bijzondere docent die geweldig kon vertellen, maar wat hij/ zij vertelde is wel weggezakt.

En met dat in ons achterhoofd kijken we naar projectonderwijs. Deze periode werk ik aan een mooi project “Arm en Rijk” dat mijn collega’s erg mooi hebben gemaakt. In de 4e week constateer ik mooie dingen. Want naast inhoudelijke vragen over een Box plot (wiskunde) of bilaterale ontwikkelingshulp (aardrijkskunde) zie ik leerlingen groeien als mens. Zo lieten 4 leerlingen mij vandaag een telefoongesprek horen met een mevrouw van de Efteling. Zij stelden verschillende vragen over onderwerpen die te maken hebben met arm en rijk in combinatie met de Efteling. Tevens vertelde mijn collega mij vandaag vol trots hoe leerlingen zelf een initiatief hadden bedacht. Zij  gaan eten verzamelen voor de voedselbank en dit dan  brengen en filmen. Als eindresultaat moeten de leerlingen hun opgedane kennis toe passen in een “Klokhuis filmpje”. In dit traject zie je ideeën ontstaan en zie je de kinderen groeien.  Als ik dan na zo’n middag nadenk over wat de leerlingen allemaal hebben gedaan in combinatie met  de 21e -eeuwse vaardigheden kom ik tot de conclusie dat sommige groepjes vandaag alle vaardigheden hebben laten zien.  (behalve misschien computational thinking, maar dat kan ook zijn omdat ik niet weet wat hiermee bedoelt wordt ?)

21e eeuwse vaardighedenWaar wij als docenten soms bang zijn om leerdoelen niet over te dragen kunnen wij wat mij betreft wat meer kijken naar wat leerlingen op een ander niveau laten zien. Want hebben ze in de toekomst niet meer aan de vaardigheid dat ze bijvoorbeeld de voedselbank en Efteling durven te bellen dan wanneer ze het begrip periferie kennen? Natuurlijk hebben ze een basis nodig aan leerdoelen, algemene kennis en taalbegrip. Maar als zoals vandaag leerlingen je zo verrassen zie je de schoonheid van onderwijs; leerlingen zien groeien als mens en dit is niet altijd meetbaar maar vooral voelbaar!

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Formatieve evaluatie
volgende post
Toetsrevolutie-Congres 5 April

DIt vind je misschien ook leuk

De lessen die we leren over projectonderwijs

8 september 2020

Formatief werken in een klas met cijfers

19 april 2018

Formatieve misser

28 juni 2019

Delta

18 januari 2020

5 minuten formatief

1 maart 2019

Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

8 maart 2019

Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen...

25 november 2018

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

5 minuten formatief: stille stellingen

14 juni 2018

Startpositie bepalen van een klas

11 oktober 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • 2x Klassensets met sleutelhanger (incl. ringen) €75.00 €67.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top