Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Geen categorie

LEREN EN BEOORDELEN IN SAMENHANG

geschreven door Karin Haarman 4 maart 2020
leren en beoordelen in samenhang
Een werkwijze voor beoordelen in het vo

Door: Leontine van den Berg, Hella kroon, Bert de Vos

Een klein, dun, prettig leesbaar boekje. Waarin duidelijk wordt gemaakt wat ze willen bereiken.

Dat beoordelen gedurende het hele leerproces plaats moet vinden, niet alleen aan het eind.

Maar ook om docenten bewust te maken dat leerlingen gestimuleerd moeten worden om hoge eisen aan zichzelf te stellen. Zodat leerlingen zich ook bewust worden van hun eigen leerproces.

Het is van belang van de leerling inzicht heeft in zijn eigen ontwikkeling ten opzichte van de leerdoelen. Wanneer weet je nu of de leerling de doelen heeft behaald? En weet de leerling dat zelf ook? Dan wordt een leerling betrokken bij zijn eigen ontwikkeling.

Beoordelen kan formatief of summatief.

Summatief gebruik je als je een eindoordeel wilt geven. Je wilt dan weten of de doelen zijn behaald en of het niveau is behaald. Formatieve evaluatie is gedurende het leerproces om de leerling feedback te geven over het leerproces. Je gebruikt het om de voortgang te bepalen, om je les bij te sturen en om leerlingen te informeren over de voortgang.

De toetscirkel

Wie beoordeelt er? Waartoe wordt er beoordeeld (formatief of summatief)? In alle fasen van het proces vinden evaluatieve, beoordelende activiteiten plaats.

Uitgangspunten als het gaat om leren:
  • De inbreng van de leerling op de vorm, de inhoud en het moment van beoordelen is cruciaal voor het leerrendement.
  • Het is voor het leerrendement van cruciaal belang dat er niet alleen beoordeeld wordt om te beslissen (summatief), maar ook om van te leren (formatief).
  • In een rijk en evenwichtig beoordelingsproces vinden activiteiten plaats in alle kwadranten van de toetscirkel.
  • Beoordelen is gekoppeld aan leren en vindt dus plaats in alle fasen van het leerproces.

Op basis van de uitgangspunten, die verbonden zijn aan de toetscirkel, is er een beoordelingsproces ontworpen.

  • Stap 1: Wat ga je evalueren?
  •      Wat moeten de leerlingen precies leren? Hoe ziet succesvol leren eruit? Welke gegevens zullen bewijzen of de             
  •       leerling geleerd heeft wat hij verondersteld was te leren?
  • Stap 2: Waarom wil je evalueren
  • Stap 3: Wie evalueert?
  • Stap 4: Hoe verloopt de evaluatie?

Vervolgens worden er per kwadrant mogelijke manieren van evalueren en beoordelen uitgelegd. Sommige onderdelen komen in meerdere kwadranten terug, maar dat is afhankelijk van de invulling die je eraan geeft.

Woordjes overhoren kan bij kwadrant 1 als toets met een cijfer, maar ook bij kwadrant 2. Het is dan niet voor een cijfer, maar om de leerling te laten zien wat er gevraagd wordt, wat weten ze al en waar moeten ze nog aandacht aan besteden? Hierin worden leuke en duidelijke voorbeelden gegeven. Per vak zal het verschillen welke je kunt gebruiken.

Uiteindelijk worden er nog 2 voorbeelden uit de praktijk gegeven.

Ik vond het een leuk boekje om te lezen. Als je bewuster om wilt gaan met je toetsen en een begin wilt maken met formatieve evaluatie dan is dit zeker een aanrader. Door de kleine omvang van het boekje is de informatie natuurlijk wel beperkt.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
1 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Delta
volgende post
Formatieve assesment

DIt vind je misschien ook leuk

Formatieve assesment

4 maart 2020

De 5 interactiestappen voor leren

4 maart 2020

Leren op afstand met Lessonup

25 maart 2020

Didactisch coachen

11 maart 2020

1 Opmerking

Marieken 30 maart 2020 - 09:42

Wat leuk om dit boekje van mijn oud-collega’s hier tegen te komen. Het is al hartstikke oud maar actueler dan ooit…

Reply

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Sleutelhanger per stuk €1.40

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top