Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Wiskunde

Leerplangesprekken

geschreven door Inge Brekelmans 20 mei 2018

Het enige waar het bij feedback om gaat, is de reactie van de ontvanger. Dat is alles. Hoe goed feedback ook in elkaar zit, als de leerling er niet op reageert, is het zonde van de tijd. Dat klinkt misschien logisch, maar honderden onderzoekers hebben dit fundamentele punt genegeerd en in plaats daarvan geprobeerd om uit te zoeken of feedback direct gegeven moet worden of uitgesteld kan worden. Moet feedback specifiek of algemeen? Moet feedback mondeling of schriftelijk gegeven worden? Uiteindelijk komt het neer op het simpele feit dat de effectiefste feedback de feedback is die onze leerlingen inderdaad gebruiken bij het verbeteren van hun leerproces. Dylan William en Siobhán Leahy

Mede om bovenstaande uitspraak is het belangrijk om behalve de feedback ook het gesprek te blijven voeren met je leerlingen. En als je in de lessen niet meer werkt met cijfers, maar met feedback betekent dit meteen dat de gesprekken met leerlingen en hun ouders hele andere gesprekken worden. Op onze school voeren wij sowieso 3 leerplangesprekken per jaar met een leerling. De geschreven feedback van ons en onze collega’s vormt de basis van onze gesprekken. Maar daarnaast bereiden leerlingen ook hun eigen gesprekken voor. Hierin geven ze aan, aan welke leerdoelen ze hebben gewerkt. En laten ons bewijs zien van het werken aan deze leerdoelen. Zo gaf een leerling van ons aan dat hij wilde werken aan zijn leerdoel “plannen”. Zijn bewijs bestond uit een geschreven verslagje van onze pedagogische medewerkster die samen met hem zijn planningen maakt en het overzicht bewaakt van zijn maakwerk.

Ook vragen we leerlingen aan te geven welke feedback ze het prettigst vonden om te lezen en waarom en welke feedback ze minder fijn vonden. Uiteraard gaan de leerlingen groeien van de positieve feedback. Maar ook wat minder goed gaat leidt tot prachtige gesprekken. Onze leerlingen nemen zelf de leiding. Wij als mentoren stellen vragen om meer verdieping te krijgen als dit nodig is en om nieuwe leerpunten naar voren te brengen en uiteraard veel complimenten geven. Maar onze gesprekken zijn dit jaar zo wezenlijk anders dan wanneer we vanuit cijfers praten. Behalve over vakken praten we ook meer over hun algemene groei. Leerpunten die ze overal kunnen inzetten. Maar we praten ook over hun ontwikkelingen

Een leerling had voor zichzelf als doel gesteld dat ze zich beter wil kunnen concentreren. Uiteindelijk heeft ze met haar vriendinnen afgesproken dat als ze twee oortjes in heeft dan wil ze niet gestoord worden. Als bewijs voor haar leerdoel heeft ze voor de camera klasgenoten laten vertellen hoe dit nu gaat.

Waar wij eerder ervoeren dat oudergesprekken (met of zonder leerling erbij) veel energie kostten omdat wij de leiding hadden, kunnen wij nu bijna achterover leunen en oogsten wat wij hebben geïnvesteerd het afgelopen jaar. We kijken en luisteren naar onze leerlingen.

Onze collega Duits kwam na onze gesprekken naar ons toe. Hij straalde van trots. Een vader had tegen hem vol overtuiging gezegd; “U ziet mijn zoon echt! Zijn zwakke kanten, maar ook zijn krachten” Kinderen worden in dit systeem gezien, maar ook wij als docenten.

Natuurlijk zijn er ook moeilijke gesprekken. Want ook al zijn er geen cijfers. Een leerling moet ook aan ons laten zien dat hij/ zij het niveau laat zien wat wij voor ons vak verwachten. Heeft hij/ zij de leerdoelen behaalt. En als dit structureel niet gebeurt volgt er altijd een moeilijk gesprek. Maar de inhoud van het gesprek is anders.  Want een 4 is en blijft een 4, maar waar deze uit bestaat weet ik als mentor normaal niet. Nu weet ik al voor de rapportvergaderingen wat mijn collega’s zien in mijn leerlingen.

Al met al zinvolle avonden, die door de veranderende werkwijze meer energie geven dan ze kosten en we leerlingen zien groeien.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Formatief werken in een klas met cijfers
volgende post
5 minuten formatief: stille stellingen

DIt vind je misschien ook leuk

Werken met leerdoelen

16 februari 2018

Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

27 januari 2019

Feedback en exit-tickets combineren

23 oktober 2018

Taken bij de leerdoelen

16 februari 2018

Directe feedback in de les

2 oktober 2019

Leerling eigenaar maken

7 juli 2018

Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

8 december 2019

Formatieve evaluatie

22 maart 2018

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Een formatieve lessenserie meetkunde

14 april 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Klassenset met sleutelhangers €32.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top