Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeƫn voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Wiskunde

Werken met leerdoelen

geschreven door Karin Haarman 16 februari 2018

Ik wilde graag les gaan geven vanuit leerdoelen en niet meer als slaaf van de methode werken. Ik was gewend om altijd toe te werken naar een toetsweek, waardoor je vaak een strijd moet leveren tegen de tijd als blijkt dat je het niet af krijgt of de leerlingen beheersen de stof nog niet voldoende. Nu ga ik pas verder als de leerlingen de leerdoelen beheersen.

Formative assessment

Als je kijkt naar de vijf belangrijkste kernstrategieƫn voor formatieve evaluatie dan is de eerste stap: bepalen waar de leerling naar toe gaat. Dit doe je als leerkracht door leerdoelen en succescriteria duidelijk te maken, delen en begrijpen.

Per hoofdstuk ben ik gaan kijken wat de doelen van de methode zijn en welke tussendoelen aansluiten bij het hoofdstuk. Vallen de doelen van de methode onder de tussendoelen? Zo ja, dan is dit een belangrijk onderdeel om te behandelen. Zo niet, dan is het extra lesstof en kun je zelf bepalen of dit een meerwaarde is of dat je het weglaat. Hierdoor heb je meer tijd voor de leerdoelen die de leerlingen nog niet beheersen, maar wel belangrijk zijn

Waar moet ik naar toe?

Vervolgens ben ik de doelen van de methode gaan herschrijven. Hierdoor houd ik voor mijzelf het overzicht op de behandelde leerdoelen, maar ook aan welke tussendoelen ik nog niet voldoende heb gewerkt. Deze leerdoelen deel ik vervolgens met de leerlingen, zodat ze meer inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling. Leerlingen weten nu aan het begin van het hoofdstuk wat er van ze wordt verwacht en ze kunnen na iedere les bekijken of ze een leerdoel al voldoende beheersen of nog niet.

Het liefste zou ik de methode helemaal loslaten en volledig mijn eigen curriculum ontwikkelen, maar ik merk dat ik dit nog lastig vind. Hier wil ik de komende tijd wel mee aan de slag gaan.

De leerdoelen heb ik verwerkt in een rubrics. Dit is een rubrics die ik heb gemaakt voor het hoofdstuk Lineaire verbanden.

Waar sta ik nu?

Hiermee wil ik bereiken dat de leerlingen meer inzicht krijgen. Waar moet de leerling naar toe en waar staat de leerling nu. Om dit inzicht te krijgen begin in mijn les met het leerdoel en laat ik deze aan het eind van de les (bijna) altijd terugkomen. Bijvoorbeeld door aan het begin van de les het leerdoel te bespreken en de leerlingen die denken het niveau beginnend of meer al te beheersen, kleuren dit vakje al in. Aan het eind van de les kun je dit nog een keer doen om te kijken of er al ontwikkeling heeft plaats gevonden. Dit is wel naar eigen inzicht van de leerling. De volgende les kun je hier weer mee beginnen, er vanuitgaande dat ze huiswerk opdrachten over dit leerdoel hebben gemaakt. Hoe ging dit? In de les maken ze vervolgens een opdracht op het niveau van gevorderd of al richting expert niveau. Daarna kun je samen bekijken wie dit niveau al heeft bereikt en het balkje eventueel weer verder inkleuren. Nu doe ik dit nooit 4 keer per leerdoel, maar probeer ik wel 2 momenten uit te kiezen dat de leerlingen hierover moeten nadenken.

Een andere manier staat hier beschreven.

Hoe ga ik nu verder?

Afhankelijk van de informatie die je uit de voorgaande stap hebt verkregen, bepaal je wat er nog nodig is om de leerdoelen te behalen.

Leerlingen moeten activiteiten en taken uitvoeren die dit bewijs leveren. Hoe ik de taken / het huiswerk heb uitgewerkt, kun je hier lezen.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
breukenformatief evaluerenleerdoelenwiskunde
5 Opmerkingen
5
Facebook Twitter Google + Pinterest
volgende post
Taken bij de leerdoelen

DIt vind je misschien ook leuk

Taken bij de leerdoelen

16 februari 2018

Formatieve evaluatie

22 maart 2018

Leerling eigenaar maken

7 juli 2018

Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

27 januari 2019

Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

8 december 2019

Een formatieve lessenserie meetkunde

14 april 2018

Feedback en exit-tickets combineren

23 oktober 2018

Leerplangesprekken

20 mei 2018

Directe feedback in de les

2 oktober 2019

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

5 Opmerkingen

Taken bij de leerdoelen - Formatief Leren 3 maart 2018 - 21:59

[…] nadenken hoe ze de leerdoelen kunnen behalen. Daar help ik ze nu nog bij door dit formulier bij de rubricsĀ te […]

Reply
Charlotte Olsman 8 april 2018 - 06:59

Dag Karin,

Als ik op de link TUSSENDOELEN klik, krijg ik een bericht te zien, dat dit een beschermd onderdeel is en dat ik een wordpress-account nodig heb (heb ik) en toestemming van de auteur om te mogen lezen. Hoe werkt dat? Hoe krijg ik jouw toestemming?

Reply
Karin Haarman 14 april 2018 - 09:40

Hoi Charlotte,
Ik krijg het inderdaad zelf ook als ik erop druk. Ik heb het idee dat de link niet meer klopt, omdat de er volgens mij ook wat wijzigingen zijn op de site van het SLO. Het bestand kan ik ook niet meer terugvinden op de site, maar ik heb het bestand zelf nog wel. Mocht je het willen hebben dan mag je altijd mailen naar info@formatiefleren.nl

Reply
Directe feedback - Formatief Leren 16 oktober 2019 - 07:43

[…] Wiskunde […]

Reply
Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger - Formatief Leren 8 december 2019 - 09:21

[…] mijn lessen probeer ik zoveel mogelijk vanuit leerdoelen te werken. Hierbij maak ik nog wel steeds gebruik van een methode, maar is de methode niet meer […]

Reply

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Klassenset met sleutelhangers €32.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top