Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Wiskunde

Formatieve evaluatie

geschreven door Karin Haarman 22 maart 2018

Hoe houd ik het overzicht? En hoe weet ik nu welke leerling welk leerdoel heeft behaald? Moet ik alles toetsen? Veel vragen die in mij opkomen bij formatieve evaluatie.

Het is belangrijk dat de leraar informatie krijgt van de leerling. Wanneer de leraar steeds uitzoekt wat leerlingen al weten en begrijpen -door aan het begin van de les vragen te stellen, door leerlingen regelmatig met praatmaatjes of klassikaal met elkaar te laten praten en door time-outs tijdens de les te houden waarin het werk van individuele leerlingen gezamenlijk wordt besproken- gaat er continu informatie van de leerlingen naar de leraar.

 (S. Clarke, 2014)

Om zicht te houden op het werk van de leerlingen heb ik een werkwijze ontwikkeld

  1. Lesopdrachten
  2. Leerdoelen in het schrift
  3. Tussentijdse test

Op dit moment ben ik met mijn 1 mavo/havo klas bezig met het onderwerp formules.

1. Lesopdrachten

De leerlingen moeten voor iedere les aan 1 of 2 leerdoelen hebben gewerkt. De lesopdrachten gaan over het gemaakte werk bij de leerdoelen. Per leerdoel kies ik een opdracht uit die op het niveau van gevorderd of expert zit. Vergelijkbaar aan de opdrachten die in de rubrics staan verwerkt. Meestal zet ik er ook al een opdracht bij van het leerdoel waar we die les mee aan de slag gaan. Hiervoor kies ik een opdracht die vergelijkbaar is met beginnend of op weg.

Aan het begin van de les pakken de leerlingen gelijk hun map erbij en maken ze de lesopdrachten die op het bord staan. Hiervoor hebben ze meestal 5 tot 7 minuten de tijd voor.

Tijdens het maken van de lesopdrachten loop ik rond om een beeld te krijgen van het werk van de leerlingen. Weten ze hoe ze het moeten uitrekenen? Noteren ze het op de juiste manier? Ik stel vragen aan leerlingen waarbij ik merk dat ze het nog lastig vinden.

Als ik merk dat een enkele leerling het nog erg lastig vindt dan ga ik hier individueel op in. Als ik merk dat meerdere leerlingen de opgaven niet juist maken of te moeilijk vinden dan weet ik dat ik hier extra aandacht aan moet besteden.

Het gebeurt geregeld dat ik hierdoor mijn les moet bijstellen. Als het heel goed is gemaakt dan neem ik de opdrachten en uitwerking snel met ze door. Maar als dit niet het geval is dan neem ik hier meer tijd voor. Ik ga niet door met het volgende leerdoel, omdat dit in de planning staat. Uiteraard maak ik wel een planning, maar die moet af en toe bijgesteld worden. Dit betekent dat je flexibel moet zijn in je lesvoorbereiding en niet altijd kunt uitvoeren wat je van tevoren had bedacht.

2. Leerdoelen in het schrift

Om leerlingen zelf bewust te maken van het leerdoel laat ik ze deze in het schrift zetten. Door met een schrift te werken kan ik makkelijker tijdens de les checken of ze het leerdoel hebben begrepen. Op deze manier hoop ik op den duur tijd te besparen. Door effectief elke keer bij verschillende leerlingen hun uitwerkingen van de leerdoelen te checken kan ik mijn lessen aanpassen en leerlingen meer op maat helpen.

Dit idee heb ik uit het boek ‘Leren zichtbaar maken met Formatieve Assesment’ van Shirley Clarke

3. Tussentijdse test

Het doel hiervan is dat ik als docent een goed inzicht krijg in het werk van de leerlingen en zie welke leerlingen het al beheersen en verder kunnen en welke leerlingen eerst herhaling nodig hebben.

De gemaakte test bespreek ik met de klas. Hierbij bekijkt iedere leerling zijn eigen test. Soms heb ik de test al eerst nagekeken en voorzien van feedback en moet de leerling dit aanpassen. Maar ik laat ook wel de leerling zelf de toets nakijken.

De leerdoelen die nog niet voldoende zijn, hebben een vervolg nodig. Dit betekent dat de leerling nu iets moet gaan doen om aan te tonen dat hij het leerdoel wel beheerst. Dat ‘ iets’ is natuurlijk heel vaag en daar help ik de leerling bij. Zo maak ik sinds kort gebruik van listr.academy.nl. Hier staan per leerdoel allemaal uitleg filmpjes die de leerling kan gebruiken om de lesstof nog eens uitgelegd te krijgen. Maar de leerling mag ook zelf op zoek gaan naar uitleg of filmpjes. Daarna kan de leerling bijvoorbeeld de huiswerk opdrachten nog een keer maken om aan te tonen dat hij het wel beheerst. Maar in overleg kan dit ook op andere manieren. Aan de leerdoelen zijn taken gekoppeld. Soms staan hierbij al meerdere opties waar de leerling uit kan kiezen.

Deze drie manieren gebruik ik allemaal om het overzicht te bewaren en mijn lessen aan te passen aan wat leerlingen al wel/ niet kunnen. Waar eerder mijn boek leidend was merk ik dat ik nu meer to-the point kan werken. En ik de route die de leerlingen volgen beter kan monitoren en bijstellen. In mijn lessen zie ik veel meer wat de leerlingen doen in vergelijking met voorheen waarbij ik pas tijdens een toetsmoment zag wat ze konden en dan kon ik niet meer bijstellen.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
2
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem
volgende post
Projecten en 21e eeuwse vaardigheden

DIt vind je misschien ook leuk

Een formatieve lessenserie meetkunde

14 april 2018

Leerplangesprekken

20 mei 2018

Feedback en exit-tickets combineren

23 oktober 2018

Taken bij de leerdoelen

16 februari 2018

Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

27 januari 2019

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Leerling eigenaar maken

7 juli 2018

Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

8 december 2019

Directe feedback in de les

2 oktober 2019

Werken met leerdoelen

16 februari 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Escaperoom 3HV kwadratische verbanden €3.00

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top