Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0

Sinds twee en een half jaar heeft de school waar wij werken met een deel van onze brugklassen (Delta) de overstap gemaakt naar formatieve evaluatie. Aangezien wij al jaren gewend waren aan toetsen met cijfers was dit behoorlijke stap. In de voorbereiding naar deze overstap waren wij vooral op zoek naar concrete voorbeelden. Tot onze verbazing merkten wij  dat dit niet zomaar te vinden was. Boeken over formatieve evaluatie zijn er, maar hoe je deze theorie in je eigen lessen toepast bleek een zoektocht. Zeker ook omdat de invulling van deze nieuwe manier van kijken naar het werk van leerlingen per vak verschilt.

Wat was in deze voorbereiding onze angst? Doen we het wel goed? Monitoren wij onze leerlingen voldoende? Kunnen wij met onze bevindingen nu meer in onze lessen dan wij voorheen konden met de cijfers die wij genereerden? Want dat er een meerwaarde moet zijn ten opzichte van de oude manier van werken met cijfers leek ons het belangrijkste. Anders konden wij net zo goed bij het oude systeem blijven. En dit was nu juist het systeem waar wij merkten dat leerlingen gedemotiveerd raakten en minder leerden over hun sterke en zwakke kanten. Onze ervaring is dat leerlingen niet geleerd hebben kritisch te kijken naar hun eigen werk, maar vooral geleerd hebben de focus te leggen op hun cijfer.

Waar zagen wij tegenop? Gaat ons dit niet veel meer tijd kosten dan het werken met cijfers? Tot dusver merken wij dat het wel meer tijd kost, maar dat komt ook doordat wij nu in de ontwikkelfase zitten. Wij verwachten tijd te winnen in onder andere digitale diagnostische toetsen, maar ook doordat wij kortere testen afnemen. Korter, maar waar wij wel veel meer informatie uit halen.

De basis bij onze vakken wiskunde en Mens en Maatschappij is hetzelfde. Namelijk de leerdoelen per vak: wat willen wij dat onze leerlingen per leerjaar aangeboden krijgen. Wat moeten zij kennen en kunnen. Je stelt prioriteiten met in je achterhoofd het eindexamen en de bovenbouw. Maar je kijkt ook kritisch naar wat je leerlingen nu echt aanleert. Met welke informatie wil je ze naar hun vervolgopleiding en eventuele baan begeleiden? En is kritisch naar jezelf en je eigen werk kijken ook niet iets

wij tijdens ons werkende bestaan beter van worden?Met de maanden groeide onze overtuiging dat wat wij nu ontwikkelen goed is en veel inzicht geeft in wat onze leerlingen kunnen. Nadat wij in eerste instantie als grap tegen elkaar zeiden dat wij dit moesten vastleggen, groeide bij ons het gevoel dat we dit echt moesten doen. Juist omdat wij in ons proces  deze informatie zo misten.

Geïnspireerd geraakt? Hulp nodig? Stuur ons gerust een mail dan kijken wij wat wij voor jullie kunnen betekenen.

Wie zijn wij

Wie zijn wij

Welkom op Formatief Leren

Wij zijn Inge Brekelmans en Karin Haarman. Veel plezier met het lezen van onze blog.

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

didactisch coachen

Populaire berichten

  • 1

    5 minuten formatief: stille stellingen

    14 juni 2018
  • 2

    Werken met leerdoelen

    16 februari 2018
  • 3

    Feedback en exit-tickets combineren

    23 oktober 2018
  • 4

    Taken bij de leerdoelen

    16 februari 2018
  • 5

    De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

    14 maart 2018
BoekenBoeken

Producten

  • 2x Klassensets met sleutelhanger (incl. ringen) €75.00 €67.50

Archief

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top