Sinds twee en een half jaar heeft de school waar wij werken met een deel van onze brugklassen (Delta) de overstap gemaakt naar formatieve evaluatie. Aangezien wij al jaren gewend waren aan toetsen met cijfers was dit behoorlijke stap. In de voorbereiding naar deze overstap waren wij vooral op zoek naar concrete voorbeelden. Tot onze verbazing merkten wij dat dit niet zomaar te vinden was. Boeken over formatieve evaluatie zijn er, maar hoe je deze theorie in je eigen lessen toepast bleek een zoektocht. Zeker ook omdat de invulling van deze nieuwe manier van kijken naar het werk van leerlingen per vak verschilt.
Wat was in deze voorbereiding onze angst? Doen we het wel goed? Monitoren wij onze leerlingen voldoende? Kunnen wij met onze bevindingen nu meer in onze lessen dan wij voorheen konden met de cijfers die wij genereerden? Want dat er een meerwaarde moet zijn ten opzichte van de oude manier van werken met cijfers leek ons het belangrijkste. Anders konden wij net zo goed bij het oude systeem blijven. En dit was nu juist het systeem waar wij merkten dat leerlingen gedemotiveerd raakten en minder leerden over hun sterke en zwakke kanten. Onze ervaring is dat leerlingen niet geleerd hebben kritisch te kijken naar hun eigen werk, maar vooral geleerd hebben de focus te leggen op hun cijfer.
Waar zagen wij tegenop? Gaat ons dit niet veel meer tijd kosten dan het werken met cijfers? Tot dusver merken wij dat het wel meer tijd kost, maar dat komt ook doordat wij nu in de ontwikkelfase zitten. Wij verwachten tijd te winnen in onder andere digitale diagnostische toetsen, maar ook doordat wij kortere testen afnemen. Korter, maar waar wij wel veel meer informatie uit halen.
De basis bij onze vakken wiskunde en Mens en Maatschappij is hetzelfde. Namelijk de leerdoelen per vak: wat willen wij dat onze leerlingen per leerjaar aangeboden krijgen. Wat moeten zij kennen en kunnen. Je stelt prioriteiten met in je achterhoofd het eindexamen en de bovenbouw. Maar je kijkt ook kritisch naar wat je leerlingen nu echt aanleert. Met welke informatie wil je ze naar hun vervolgopleiding en eventuele baan begeleiden? En is kritisch naar jezelf en je eigen werk kijken ook niet iets
wij tijdens ons werkende bestaan beter van worden?Met de maanden groeide onze overtuiging dat wat wij nu ontwikkelen goed is en veel inzicht geeft in wat onze leerlingen kunnen. Nadat wij in eerste instantie als grap tegen elkaar zeiden dat wij dit moesten vastleggen, groeide bij ons het gevoel dat we dit echt moesten doen. Juist omdat wij in ons proces deze informatie zo misten.
Geïnspireerd geraakt? Hulp nodig? Stuur ons gerust een mail dan kijken wij wat wij voor jullie kunnen betekenen.