Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Formatieve misser

geschreven door Inge Brekelmans 28 juni 2019

Dan denk je na twee jaar formatief werken met je klassen dat je steeds meer expert bent. En dan ervaar ik toch na een summatieve toets bij mijn beide jaarlagen dat de resultaten niet zijn wat ik ervan verwachtte en wat mijn formatieve toetsen mij voorspelden.

Bijvoorbeeld mijn tweede klas over het onderwerp industrialisatie. Ik had gekozen om het boek Memo te gebruiken als hulpmiddel. Elke paragraaf liet ik ze op een verschillende manier verwerken. De ene paragraaf moesten ze samenvatten, de andere moesten ze 10 vragen over maken etc. Vervolgens had ik per 2 paragraven een formatieve toets gemaakt in It’s Learning. Deze was naar mijn inziens formatief omdat ik de resultaten inzette om de lessen erna extra uitleg te geven op de onderdelen die minder goed gemaakt waren. Maar ook omdat ik ze na het nabespreken de vragen opnieuw liet maken met hun nieuw opgedane kennis en vaardigheden. De resultaten waren veelbelovend. Er was een duidelijke stijgende lijn te zien en niet geheel onbelangrijk de leerlingen stonden erg open voor extra uitleg, deden geweldig mee en waren enthousiast. Iets wat ik uit ervaring niet altijd terug kreeg bij dit specifieke onderwerp van de geschiedenis.

En dan het moment waarop ik even dacht te gaan oogsten. Om mijn leerlingen meer te trainen voor langere toetsen in de bovenbouw/ examens ditmaal een grotere summatieve toets. Zelfde type vragen als in de formatieve toetsen, maar ook nieuwe vragen of vragen in een ander jasje met bijvoorbeeld een beeld- of tekstbron. En dan het moment van nakijken. En wat concludeer ik na de hand? Ik zie geen geweldige resultaten. Sterker nog, ik zie heel veel NNV (nog niet voldoende) en dat zit hem vooral in de leer/ stampvragen. Begrippen leren, maar ook jaartallen in de juiste volgorde zetten. Op een aantal uitzonderingen na is het niet gelukt. Maar wat wellicht bekend in de oren klinkt; een hoop leerlingen hadden de vraag niet goed gelezen of niet goed geïnterpreteerd. “Geef 3 voorbeelden van de slechte leefomstandigheden ten tijde van de industrialisatie” werden massaal beantwoord met argumenten die meer bij werkomstandigheden hoorde.

Maandag de herkansing. De toets nabesproken, mijn teleurstelling kenbaar gemaakt (hoorde jullie mij niet huilen in de werkkamer…? ). De ene had een black-out, de ander toch niet voldoende geleerd (i.v.m. een handbalkamp) en zo waren er meer argumenten (te druk voor andere vakken). In het afgelopen jaar bleek met deze 2 mavo klassen dat mijn werkwijzen echt effect hadden, maar dus nu aan het einde van het jaar toch weer even niet… Om toch positief af te sluiten was er wel een mooie opbrengst. Uit mijn twee klassen waren er 4 leerlingen die de toets op havo niveau zeer netjes afsloten. Zij zijn  zo gegroeid  voor mijn vak het afgelopen jaar dat ze soms op mijn initiatief maar vooral op hun eigen initiatief toetsen op havo-niveau oppakten en dit zeer netjes deden. Wat voor mij weer bevestigd dat ieder kind op een ander tempo ontwikkelt en wij ons onderwijs in het VO daar meer op moeten richten.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
1
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw toets beleid.
volgende post
Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van basis- naar voortgezet onderwijs.

DIt vind je misschien ook leuk

Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van...

23 augustus 2019

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw...

15 april 2019

5 minuten formatief

1 maart 2019

Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

11 maart 2020

De lessen die we leren over projectonderwijs

8 september 2020

Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen...

25 november 2018

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

Delta

18 januari 2020

Een formatieve toets

5 maart 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Klassenset met sleutelhangers €32.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top