Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Wiskunde

Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

geschreven door Karin Haarman 8 december 2019

Tijdens mijn lessen probeer ik zoveel mogelijk vanuit leerdoelen te werken. Hierbij maak ik nog wel steeds gebruik van een methode, maar is de methode niet meer bepalend. Aan het begin van de les laat ik (bijna) altijd het leerdoel zien aan de leerlingen en leg ik uit wat het leerdoel inhoudt.

Gebruik van de sleutelhanger

Mijn instructie tijdens de les is gericht op het leerdoel. Afgelopen les ging het over interpoleren en extrapoleren bij tabellen. Beide onderdelen heb ik uitgelegd met behulp van een voorbeeld.

sleutelhanger

Vervolgens heb ik de leerlingen een opdracht hierover laten maken. Hiervoor kregen ze een paar minuutjes de tijd en daarna heb ik met behulp van een meerkeuze vraag de leerlingen laten aangeven wat het juiste antwoord is. De antwoorden die niet juist zijn, zijn niet willekeurig gekozen. Ik heb de (foute) antwoorden bepaald door fouten te maken die leerlingen zouden kunnen maken. Op deze manier weet ik welke fout een leerling heeft gemaakt bij een bepaald antwoord. Daarna heb ik de vraag met de leerlingen samen uitgewerkt om te bekijken wat het juiste antwoord is.

Een andere mogelijkheid zou zijn om twee leerlingen (met een verschillend antwoord) uit te kiezen en ze de uitwerking op het bord te laten schrijven. Vervolgens ga je samen met de leerlingen bekijken waar het verschil zit in de uitwerkingen en waar het dan mis is gegaan. Hiervoor is het wel belangrijk dat het maken van fouten in de klas geaccepteerd is en veilig voelt voor de leerling.

Afsluiting van de les

Aan het einde van de les heb ik het leerdoel op het bord opnieuw laten zien en de leerlingen gevraagd waar ze nu staan ten opzichte van het leerdoel. Groen; ik beheers dit, oranje; ik vind het nog lastig, maar begrijp het nu wel, rood; het is nog niet gelukt / ik beheers dit nu nog niet. Als vervolgvraag heb ik daarbij aan de leerlingen die een oranje en rood kaartje hadden gevraagd of er nog extra uitleg nodig is de volgende les (groen) of dat ze het eerst zelf willen proberen en verwachten dat het wel gaat lukken (oranje).

Hierdoor weet ik wat waar de leerlingen behoefte aan hebben. Wel belangrijk om als docent te beseffen dat dit de inschatting van een leerling is en dat er altijd leerlingen zijn die zichzelf over- of onderschatten. Maar door de meerkeuze vragen heb je al wel kunnen zien welke leerlingen het inderdaad beheersen.

Vervolgacties bepalen

Afhankelijk van het aantal leerlingen die extra uitleggen willen, bepaal je hoe de volgende les wordt ingedeeld. Bij mij waren dit maar 2 of 3 leerlingen. Hierdoor heb ik besloten om niet direct de volgende les een herhaling te doen, maar de les daarna, zodat de leerlingen eerst de kans hebben om hier zelf nog mee aan de slag te gaan. Deze les zal ik starten met een andere, maar wel vergelijkbare opdracht. Door hier weer een meerkeuze vraag van te maken kan ik zien of ik de gemaakte opdracht uitgebreid moet nabespreken of dat dit niet meer nodig zal zijn. 

Al met al een les die me ontzettend veel inzicht gaf en waarbij een grote betrokkenheid van de klas was. 

Hier is de sleutelhanger die ik in de les gebruikte.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
formatief lerenformatieve evaluatieleerdoelensleutelhanger
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Directe feedback in de les
volgende post
Delta

DIt vind je misschien ook leuk

Feedback en exit-tickets combineren

23 oktober 2018

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Taken bij de leerdoelen

16 februari 2018

Directe feedback in de les

2 oktober 2019

Leerling eigenaar maken

7 juli 2018

Werken met leerdoelen

16 februari 2018

Formatieve evaluatie

22 maart 2018

Een formatieve lessenserie meetkunde

14 april 2018

Leerplangesprekken

20 mei 2018

Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

27 januari 2019

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Escaperoom 3HV kwadratische verbanden €3.00

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top