Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van basis- naar voortgezet onderwijs.

geschreven door Inge Brekelmans 23 augustus 2019

Een doorsnee mavo/havo brugklas. Allemaal van verschillende basisscholen. In hun 8 jaar onderwijs  voorafgaand aan mijn les op verschillende manieren mijn vakken gehad. Sommigen hadden een docent die geschiedenis geweldig vond en zal daar dan meer tijd en aandacht aan hebben besteed dan een andere docent. Of wellicht hebben deze leerlingen middels projectonderwijs veel aandacht besteed aan mijn aardrijkskunde onderwerp. En dan zijn er nog leerlingen die een spreekbeurt hebben gehouden over het onderwerp dat ik ga behandelen of ouders die regelmatig met ze naar musea gaat.

“Binnen het voortgezet onderwijs is lang gedacht dat differentiatie niet zo nodig was (Berben 2013a), omdat leerlingen na de basisschool al naar een bepaald schoolniveaus gaan. Docenten in het voortgezet onderwijs zien echter wel verschillen tussen leerlingen, bijvoorbeeld in niveau, motivatie, en vragen zich af hoe ze hiermee om moeten gaan. Hoe kunt u uw onderwijs op maat geven aan leerlingen die onder meer verschillen in prestatie, motivatie en leervoorkeur? “

Differentiëren is te leren van Meike Berben en Mirjam van Teeseling

Mede door mijn 4 kinderen thuis die naar twee verschillende basisscholen gaan/gingen ervaar ik het verschil. Veel zaken zijn hetzelfde; tafels/ spelling/ grammatica etc. Maar ook  veel verschillen. Hoe het vak Engels wordt ingevuld bijvoorbeeld. Maar ook het verschil van diepgang in mens en natuur onderwerpen. Zo kwam mijn stiefdochter terug met een toets waar onderwerpen aan bod kwamen die ik in mijn derde klassen havo behandel inclusief dezelfde diepgang van vraagstelling.  En met al deze verschillende bagage (met daarnaast verschil in tempo/ leerstijlen en aanleg voor je vak) komen je leerlingen binnen in je les. Hoe voorkom je nu dat je leerlingen niet overvraagt, maar ook hoe voorkom je dat je de leerlingen niet kwijt raakt doordat het te makkelijk voor ze is? Voor mij ligt daar een grote rol voor formatieve evaluatie en differentiatie.

Zo begin is vaak aan het begin van de lessenserie met een test over een onderwerp. Waar weten leerlingen al veel van en waar is nog veel te leren? Op basis van de uitkomst van de test richt ik mijn lessen in. Want al snel zie ik welke onderwerpen bij veel leerlingen minder gemaakt zijn en ik meer aandacht aan moet besteden.  Is het meteen erg als een leerling iets dubbel hoort? Dat denk ik niet. Maar het moet niet te vaak gebeuren want dan raak ik ze kwijt voor mijn vak. Maar ook bij nieuwe uitleg  is de inzet van de sleutelhanger met bijvoorbeeld meerkeuze vragen een middel om te filteren welke leerling moeite heeft met een nieuw onderwerp. Afgelopen week nog merkte ik ook hoe fijn twee leerlingen het vonden dat ik door de sleutelhanger had ontdekt dat ze de uitleg niet goed hadden meegekregen. Ik ging na die tijd nog even bij ze zitten voor een verlengde instructie en ik geloof oprecht dat ik hierdoor de motivatie verhoog maar ook de resultaten van mijn klassen verhoog.  En doordat ik kritischer kijk naar welke stof ik echt moet en wil behandelen en vanuit leerdoelen  i.p.v. vanuit mijn methode mijn lessen inricht heb ik meer tijd over om bijvoorbeeld een verlengde instructie te geven. Maar hoe mooi is het ook om je leerlingen te gebruiken voor peer-feedback of een verlengde instructie. Want wanneer er leerlingen zijn die voorlopen voor jouw vak kan je ze ook andere vaardigheden laten aanspreken zoals het helpen en uitleggen aan medeleerlingen. Zodra je ze in zo’n rol plaatst zie je leerlingen groeien en dit werkt ook weer door bij vakken die ze wellicht lastiger vinden. Er is niks mooiers dan aanschouwen hoe goed leerlingen elkaar kunnen helpen met een onderdeel van je vak.

Op deze manier maak ik een mix in mijn lessen tussen convergente differiëntatie (de hele groep behaalt dezelfde doelen) en divergente differiëntatie (afgestemd op de individuele leerling)

Er is nog veel winst te boeken in de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Vooral de component werkhouding zou wat mij betreft veel zwaarder moeten wegen bij het schooladvies. Maar als ze dan eenmaal bij je in de klas zitten wil je toch dat ze goed kunnen meekomen met je vak en gemotiveerd blijven. Tussentijds monitoren, tussentijds meten en bijsturen middels de grondgedachte van formatief evalueren  is wat mij betreft daarvoor een uitstekend middel.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
formatief lerenformatieve evaluatie
0 Opmerking
1
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Formatieve misser
volgende post
Directe feedback in de les

DIt vind je misschien ook leuk

Toetsrevolutie-Congres 5 April

5 april 2018

Formatief werken in een klas met cijfers

19 april 2018

Een formatieve toets

5 maart 2018

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw...

15 april 2019

Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

11 maart 2020

5 minuten formatief: stille stellingen

14 juni 2018

Projecten en 21e eeuwse vaardigheden

27 maart 2018

Startpositie bepalen van een klas

11 oktober 2018

(formatief) Leren op afstand

1 mei 2020

Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

8 maart 2019

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Sleutelhanger per stuk €1.40

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top