Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Geen categorie

Formatieve assesment

geschreven door Karin Haarman 4 maart 2020
formatieve assessment

Integreren in de praktijk

Door: Dylan William en Siobhan Leahy

Ter voorbereiding van het overgaan gaan naar werken zonder cijfers had ik al Actief zonder cijfers gelezen. Maar om meer de verdieping te zoeken in het onderwerp ook aan de slag gegaan met dit boek. En zo heeft dit boek me ook geïnspireerd; om ermee aan de slag te gaan. Het boek is prettig geschreven. In totaal 7 hoofdstukken worden er verschillende kanten belicht van Formatieve Assessment. In elk hoofdstuk vind je voorbeelden hoe je, je les anders kan inrichten om meer met leerlingen hun proces te bewaken ipv de afstraffing in bijvoorbeeld een toetsweek.


Hoofdstuk 1 is een opwarmhoofdstuk.

Voor mij niet persé noodzakelijk omdat ik de meerwaarde al erg ervaar in mijn lessen. Hoofdstuk 2 heb ik erg veel aan gehad. Omdat het ook een duidelijke handleiding verschaft hoe je als team/ school de overgang naar Formatieve Assessment kan begeleiden. Iets waar wij als team veel aan hebben. In hoofdstuk 3 gaat het over de leerdoelen en werken vanuit deze leerdoelen. In hoofdstuk 4 wordt gekeken naar het verzamelen van leerresultaten. Hoofdstuk 5 gaat over het geven van feedback. Bij hoofdstuk 6 wordt de meerwaarde van samenwerken van leerlingen duidelijk gemaakt. En in hoofdstuk 7 gaat het over hoe je leerlingen gemotiveerder krijgt om zelf met hun proces aan de slag te gaan.

In elk hoofdstuk stond voor mij wel een onderdeel waar ik in de praktijk mee aan de slag kan. Ik heb al meerdere ideeën toegepast in de les. Zo heb ik bijvoorbeeld leerlingen eerst hun toetsen laten nakijken/ aanpassen voordat ik hun, hun resultaten terug gaf. Geïnspireerd door het boek en leuk om te zien of dit in de praktijd werkt. Het boek staat ook vol vragenlijsten die je kan gebruiken onder je collega’s of met je leerlingen. Ook gebruik ik door dit boek veel vaker leerlingen om elkaar feedback te geven en elkaar te helpen.

Geïnspireerd

Mede door dit boek hebben we de sleutelhanger ontwikkeld: een rode, oranje en groene kaart en een A,B,C,D kaart. Met dit hulpmiddel kunnen zij tijdens de uitleg middels de kleur aangeven of zij de uitleg snappen (groen> ik snap het, oranje> ik twijfel, rood> ik wil extra uitleg van de docent). En na de uitleg kunnen we met de A,B,C,D kaarten een meetmoment inbouwen door af te sluiten met een aantal meerkeuze vragen en weten we welk onderdeel we de volgende les nog moeten herhalen.

Ik zeg niet dat het boek leest als een roman, maar je raakt wel geïnspireerd om je lessen nog beter en effectiever te maken.

Klik  hier als je het boek Formatieve assesment ook graag wilt lezen.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
LEREN EN BEOORDELEN IN SAMENHANG
volgende post
De 5 interactiestappen voor leren

DIt vind je misschien ook leuk

Leren op afstand met Lessonup

25 maart 2020

Didactisch coachen

11 maart 2020

De 5 interactiestappen voor leren

4 maart 2020

LEREN EN BEOORDELEN IN SAMENHANG

4 maart 2020

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Klassenset met sleutelhanger (incl. ringen) €37.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top