Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

(formatief) Leren op afstand

geschreven door Inge Brekelmans 1 mei 2020

Zoals velen van jullie die deze blogs lezen geven jullie inmiddels heel wat weken les op afstand. Ik mis mijn leerlingen ontzettend en ik ben tegelijkertijd wel trots op de ontwikkeling die wij als school en collega’s hebben gemaakt. Ik zal allereerst vertellen hoe wij als school het afstandsleren hebben vormgegeven.

Onze basis (ELO) is It’s Learning. In onze planners staat nog uitgebreider wat de leerling moet doen. Ik probeer volgens de complete instructie (Martie Slooter: De vijf rollen van de leraar) mijn planners te vullen met daarbij de benodigde leerstof. Zo heb ik foto’s van atlasbladen toegevoegd en waar nodig instructie filmpjes (van mij of van mijn stagiaires van Teacher College). Daarnaast communiceer ik zoveel waar mogelijk met mijn leerlingen. Via de mail op It’s Learning communiceer ik met mijn leerlingen over mijn vak. En via de telefoon of met Teams met 1 of meerdere mentorleerlingen. Als collega voeren wij iedere week in Som bij notities in hoe onze leerlingen het doen en of ze bijlopen. Deze informatie gebruik ik als mentor wanneer ik met mijn leerlingen in gesprek ben. Ook geef ik 1 keer per week les via Teams aan mijn klassen.  

Uit: De vijf rollen van de leraar. Martie Slooter

Dit is dan allemaal de “zakelijke” kant van het lesgeven op het moment. Ik ben tevreden over hoe we het nu vormgeven. Natuurlijk kennen we ook opstartproblemen, maar ik heb op deze manier mijn leerlingen goed in het vizier. Het motto van onze school: “beter minder maar goed” werkt goed. Dat zie ik ook bij mijn twee oudste zoons (die bij mij op school zitten). Zij hebben voldoende werk om 2 keer 2 uur per dag bezig te zijn met school zonder dat ze overvraagd worden.

Maar dan nu de emotionele kant van dit “nieuwe schoolleven”. Want hoe ga je vervolgens om met leerlingen die het niet redden? Als ik zelf af en toe de wereld even niet meer snap hoe moet dit dan voor kinderen zijn? En dan heb ik nog het geluk geen ziekte te kennen bij mijn naasten. Hoe ga je om als docent/ mentor met leerlingen die angst voelen of verdriet omdat bijv. een opa/oma ziek is of is overleden. Wat werkt dan en wat zal voor leerlingen alleen maar demotiverend werken? En dan zijn er ook nog leerlingen die niet de juiste thuissituatie hebben om goed aan het werk te kunnen. Al met al een hoop vragen die ik ervaar in deze nieuwe situatie waarbij de belangrijkste sleutel zit in de component contact met je leerlingen.

Ik denk wel dat het goed is voor leerlingen (en onszelf) om in een leerritme te blijven. En dan als docent de successen van de leerlingen uitgebreid te vieren en de positieve feedback met zoveel mogelijke positieve krachttermen over te brengen. En wanneer het niet lukt altijd  de vraag te stellen; wat heb je nodig om deze opdracht toch te kunnen doen? Ik heb mij vanaf mijn laptop  regelmatig positief verwonderd over mijn leerlingen. Over wat ze toch allemaal voor elkaar krijgen op afstand.

Zo probeer ik toch waar het kan formatieve evaluatie in te zetten bij het afstandsleren. Bij mijn opdracht over landschappen heb ik “peerfeedback” ingezet. Vraag aan een klasgenoot feedback over je powerpoint. Niet iedere leerling lukt dit, maar ik heb toch al mooie feedback gelezen over elkaar. Zo blijven ze ook in contact met elkaar maar blijven ook in de modus dat je leren effectiever wordt wanneer je open staat voor de tips en tops van anderen. Ook heb ik een Kahoot ingezet in mijn Teams les (met wat hulp van mijn zoon om het voor elkaar te krijgen). In eerste instantie met als doel om  mijn leerlingen actief mee te laten doen met mijn les (het was een topografie Kahoot gemaakt door mijn stagiaires). Na de vakantie zet ik de Kahoot formatief in om te kijken of mijn uitleg is geland. De vragen die door meerdere leerlingen minder goed zijn gemaakt geef ik dan extra aandacht.

Al met al een blijvende zoektocht. Ik zal blij zijn als ik weer voor de klas mag staan en ook het gesprek mag voeren met mijn leerlingen hoe ze het allemaal hebben ervaren. En tot die tijd probeer ik toch maar te kijken naar de kleine succesjes. Al is het een gesprek in Teams met een mentor leerling waarin we bespreken wat voor nieuw behang hij zal kiezen op zijn kamer.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
1
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Leren op afstand met Lessonup
volgende post
De lessen die we leren over projectonderwijs

DIt vind je misschien ook leuk

Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

8 maart 2019

Projecten en 21e eeuwse vaardigheden

27 maart 2018

De lessen die we leren over projectonderwijs

8 september 2020

Formatieve misser

28 juni 2019

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Loslaten of niet?

28 februari 2018

5 minuten formatief: stille stellingen

14 juni 2018

Delta

18 januari 2020

Toetsrevolutie-Congres 5 April

5 april 2018

Een formatieve toets

5 maart 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Ideeën voor het gebruik van de sleutelhanger €2.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top