Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Wiskunde

Feedback en exit-tickets combineren

geschreven door Karin Haarman 23 oktober 2018

Feedback geven is een belangrijk onderdeel bij formatieve evaluatie. Als je wilt dat leerlingen leren en eigenaar worden van dat leerproces dan hebben ze feedback, feedup en feed forward nodig. Maar voor het gemak gebruik ik alleen het woord: feedback.

Het geven van goede feedback vind ik erg lastig en soms ook tijdrovend.

 

William en Leahy raden daarom aan om gedetailleerde feedback te geven op grofweg een kwart van het werk van de leerlingen en een tweede kwart van het werk snel door te kijken. Peer-assesment (beoordeling door klasgenoten) zorgt voor feedback op het derde kwart. En het laatste kwart van hun werk laat je de leerlingen zelf evalueren met self-assesment.

 

Als je feedback geeft, zorg er dan voor dat de leerlingen ook de tijd krijgen om te reageren op de feedback. Dit kan op allerlei mogelijke manieren, maar als je dit niet doet dan heeft het geven van feedback ook geen nut.

 

Bij mijn 2HV klas ben ik bezig geweest met het rekenen met wortels. Veel leerlingen vonden dit erg lastig, maar ik wist nog niet precies waar het probleem zat. Aan het einde van de volgende les heb ik de leerlingen daarom onderstaand exit-ticket laten maken.

 

exit ticket

 

Veel leerlingen vonden de opgaven erg lastig. Ik heb de gemaakte exit-tickets doorgebladerd en vervolgens heb ik er 3 uitgekozen die verschillend waren, maar waarin fouten zaten die door veel leerlingen werden gemaakt.

Bij deze 3 uitwerkingen heb ik feedback geschreven voor de leerlingen. Hierdoor hoefde ik niet voor elke leerling apart feedback te schrijven, aangezien dat een tijdrovende klus is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De volgende les heb ik de leerlingen in viertallen laten zitten. Voor ieder groepje had ik de drie uitgekozen uitwerkingen gekopieerd en daarbij de feedback die ik had geschreven. De leerlingen moesten zelf bedenken welke feedback bij welke uitwerking hoorde.

Vervolgens moesten ze de opdrachten van het exit-ticket gezamenlijk nog een keer maken.

Ik merkte dat het veel leerlingen hielp om te snappen hoe ze de opdrachten nu moesten maken. Deze manier van werken was naar mijn idee veel waardevoller dan wanneer ik het nog een keer aan de klas uitgelegd zou hebben.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
1
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Startpositie bepalen van een klas
volgende post
Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen tijdens je les.

DIt vind je misschien ook leuk

Formatieve evaluatie

22 maart 2018

Taken bij de leerdoelen

16 februari 2018

Werken met leerdoelen

16 februari 2018

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Directe feedback in de les

2 oktober 2019

Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

27 januari 2019

Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

8 december 2019

Een formatieve lessenserie meetkunde

14 april 2018

Leerling eigenaar maken

7 juli 2018

Leerplangesprekken

20 mei 2018

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • 2x Klassensets met sleutelhanger (incl. ringen) €75.00 €67.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top