Feedback geven is een belangrijk onderdeel bij formatieve evaluatie. Als je wilt dat leerlingen leren en eigenaar worden van dat leerproces dan hebben ze feedback, feedup en feed forward nodig. Maar voor het gemak gebruik ik alleen het woord: feedback.
Het geven van goede feedback vind ik erg lastig en soms ook tijdrovend.
William en Leahy raden daarom aan om gedetailleerde feedback te geven op grofweg een kwart van het werk van de leerlingen en een tweede kwart van het werk snel door te kijken. Peer-assesment (beoordeling door klasgenoten) zorgt voor feedback op het derde kwart. En het laatste kwart van hun werk laat je de leerlingen zelf evalueren met self-assesment.
Als je feedback geeft, zorg er dan voor dat de leerlingen ook de tijd krijgen om te reageren op de feedback. Dit kan op allerlei mogelijke manieren, maar als je dit niet doet dan heeft het geven van feedback ook geen nut.
Bij mijn 2HV klas ben ik bezig geweest met het rekenen met wortels. Veel leerlingen vonden dit erg lastig, maar ik wist nog niet precies waar het probleem zat. Aan het einde van de volgende les heb ik de leerlingen daarom onderstaand exit-ticket laten maken.

exit ticket
Veel leerlingen vonden de opgaven erg lastig. Ik heb de gemaakte exit-tickets doorgebladerd en vervolgens heb ik er 3 uitgekozen die verschillend waren, maar waarin fouten zaten die door veel leerlingen werden gemaakt.
Bij deze 3 uitwerkingen heb ik feedback geschreven voor de leerlingen. Hierdoor hoefde ik niet voor elke leerling apart feedback te schrijven, aangezien dat een tijdrovende klus is.
De volgende les heb ik de leerlingen in viertallen laten zitten. Voor ieder groepje had ik de drie uitgekozen uitwerkingen gekopieerd en daarbij de feedback die ik had geschreven. De leerlingen moesten zelf bedenken welke feedback bij welke uitwerking hoorde.
Vervolgens moesten ze de opdrachten van het exit-ticket gezamenlijk nog een keer maken.
Ik merkte dat het veel leerlingen hielp om te snappen hoe ze de opdrachten nu moesten maken. Deze manier van werken was naar mijn idee veel waardevoller dan wanneer ik het nog een keer aan de klas uitgelegd zou hebben.