Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

geschreven door Karin Haarman 11 maart 2020

Zoals vaker werd ik door Karin enthousiast gemaakt voor een nieuwe werkvorm in mijn les. Zij attendeerde mij op het gebruik van escaperoom opdrachten middels een spel dat zij namens onze school voor onze secties kon aanschaffen (Escape Room The Game). Het concept sluit aan bij de toenemende populariteit van escape rooms in het land, ook onder leerlingen en onze verwachting was dan ook dat leerlingen gemotiveerder zouden zijn met zulke opdrachten.

Aan de slag

Het bedenken van opdrachten die ik vervolgens afstemde op de 3 codes die leerlingen konden invoeren. Beste een klus, maar wel een hele leuk klus. In mijn vak (aardrijkskunde) kan ik vele middelen gebruiken. Dus behalve het boek gebruik ik dan ook de atlas als hulpmiddel die leerlingen moeten gebruiken om tot de codes de komen. 

Lessenserie maken

Wanneer ik nadenk over een lessenserie bedenk ik altijd welke formatieve werkvormen ik wil gebruiken om tot meer informatie te komen of de leerlingen de lesstof wel beheersen. Dit kan zijn dat ik de sleutelhanger of bijvoorbeeld de exit ticket inzet, maar bij alle werkvormen bedenk ik een vervolgstap als ik zie dat leerlingen bepaalde stof niet snappen/beheersen. Met deze basisvisie bedenk ik ook de opdrachten voor de escaperoom. Wat wil ik dat ze laten zien als team tijdens de opdrachten? Zo kan het zijn dat ik wil dat ze atlas goed gebruiken maar ik laat ze ook begrippen uitwerken en opzoeken. Leerlingen ervaren tijdens de opdrachten bijvoorbeeld dat ze de begrippen nog niet beheersen. De feedback die ik ze dan geef is dat ze voor de uiteindelijke (summatieve) toets nog extra aandacht moeten besteden aan de begrippen. (inclusief tips hoe ze dit dan kunnen doen). Behalve inhoudelijke feedback na de opdracht bespreek ik na de escape room ook met de klas het proces. Hoe ging de samenwerking en waarom verliepen de opdrachten juist wel goed of liepen ze vast op een andere opdracht. Dit zijn mooie toevoegingen op een lessenserie waar leerlingen leren samenwerken en de juiste bronnen gebruiken om tot de codes te komen. Maar de belangrijkste toevoeging is voor mij nog wel motivatie van leerlingen. Als ze zien dat het spel klaarstaat bij binnenkomst zeggen ze: “yes we hebben een escaperoom”. En dit maakt het de extra tijdsinvestering zeker waard. Natuurlijk maak je deze niet wekelijks. Dit is voor leerlingen ook niet leuk. Maar eens in de periode/ 2 periodes is het absoluut de moeite waard. Ook heb ik het oorspronkelijk spel laten spelen tijdens mijn stamgroeples.

Na de opdrachten heb ik een afbeelding laten zien van de 21e eeuwse vaardigheden en gevraagd welke zij middels de escaperoom nu oefenen. Ze konden ze bijna allemaal benoemen. 

Daarnaast heb ik tijdens een interne scholingsmiddag en externe training in Schijndel collega’s/docenten de werkvorm zelf laten ervaren. Leuk om het fanatisme en enthousiasme te zien om de opdrachten te voltooien terwijl zij in hun geval kennis kregen van formatieve werkvormen. Het ervaren is in vele gevallen enthousiast worden. 

Nieuwsgierig geworden? Meld je hier aan.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
1 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Didactisch coachen
volgende post
Leren op afstand met Lessonup

DIt vind je misschien ook leuk

5 minuten formatief: stille stellingen

14 juni 2018

Startpositie bepalen van een klas

11 oktober 2018

Een formatieve toets

5 maart 2018

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

5 minuten formatief

1 maart 2019

Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van...

23 augustus 2019

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw...

15 april 2019

Toetsrevolutie-Congres 5 April

5 april 2018

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

Formatieve misser

28 juni 2019

1 Opmerking

Lotte 11 maart 2020 - 11:25

Ik maak ook regelmatig een escaperoom en gebruik daarvoor een kistje met een hangslot. Is dit spel steeds opnieuw te gebruiken en kan je zelf je opdrachten maken? Is het duurzaam, redelijk sterk? Kan je jouw opdrachten misschien ook delen zodat ik een indruk kan krijgen wat je ermee kan?

Reply

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Escaperoom 3HV kwadratische verbanden €3.00

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top