Zoals vaker werd ik door Karin enthousiast gemaakt voor een nieuwe werkvorm in mijn les. Zij attendeerde mij op het gebruik van escaperoom opdrachten middels een spel dat zij namens onze school voor onze secties kon aanschaffen (Escape Room The Game). Het concept sluit aan bij de toenemende populariteit van escape rooms in het land, ook onder leerlingen en onze verwachting was dan ook dat leerlingen gemotiveerder zouden zijn met zulke opdrachten.
Aan de slag
Het bedenken van opdrachten die ik vervolgens afstemde op de 3 codes die leerlingen konden invoeren. Beste een klus, maar wel een hele leuk klus. In mijn vak (aardrijkskunde) kan ik vele middelen gebruiken. Dus behalve het boek gebruik ik dan ook de atlas als hulpmiddel die leerlingen moeten gebruiken om tot de codes de komen.
Lessenserie maken
Wanneer ik nadenk over een lessenserie bedenk ik altijd welke formatieve werkvormen ik wil gebruiken om tot meer informatie te komen of de leerlingen de lesstof wel beheersen. Dit kan zijn dat ik de sleutelhanger of bijvoorbeeld de exit ticket inzet, maar bij alle werkvormen bedenk ik een vervolgstap als ik zie dat leerlingen bepaalde stof niet snappen/beheersen. Met deze basisvisie bedenk ik ook de opdrachten voor de escaperoom. Wat wil ik dat ze laten zien als team tijdens de opdrachten? Zo kan het zijn dat ik wil dat ze atlas goed gebruiken maar ik laat ze ook begrippen uitwerken en opzoeken. Leerlingen ervaren tijdens de opdrachten bijvoorbeeld dat ze de begrippen nog niet beheersen. De feedback die ik ze dan geef is dat ze voor de uiteindelijke (summatieve) toets nog extra aandacht moeten besteden aan de begrippen. (inclusief tips hoe ze dit dan kunnen doen). Behalve inhoudelijke feedback na de opdracht bespreek ik na de escape room ook met de klas het proces. Hoe ging de samenwerking en waarom verliepen de opdrachten juist wel goed of liepen ze vast op een andere opdracht. Dit zijn mooie toevoegingen op een lessenserie waar leerlingen leren samenwerken en de juiste bronnen gebruiken om tot de codes te komen. Maar de belangrijkste toevoeging is voor mij nog wel motivatie van leerlingen. Als ze zien dat het spel klaarstaat bij binnenkomst zeggen ze: “yes we hebben een escaperoom”. En dit maakt het de extra tijdsinvestering zeker waard. Natuurlijk maak je deze niet wekelijks. Dit is voor leerlingen ook niet leuk. Maar eens in de periode/ 2 periodes is het absoluut de moeite waard. Ook heb ik het oorspronkelijk spel laten spelen tijdens mijn stamgroeples.

Na de opdrachten heb ik een afbeelding laten zien van de 21e eeuwse vaardigheden en gevraagd welke zij middels de escaperoom nu oefenen. Ze konden ze bijna allemaal benoemen.
Daarnaast heb ik tijdens een interne scholingsmiddag en externe training in Schijndel collega’s/docenten de werkvorm zelf laten ervaren. Leuk om het fanatisme en enthousiasme te zien om de opdrachten te voltooien terwijl zij in hun geval kennis kregen van formatieve werkvormen. Het ervaren is in vele gevallen enthousiast worden.
Nieuwsgierig geworden? Meld je hier aan.
1 Opmerking
Ik maak ook regelmatig een escaperoom en gebruik daarvoor een kistje met een hangslot. Is dit spel steeds opnieuw te gebruiken en kan je zelf je opdrachten maken? Is het duurzaam, redelijk sterk? Kan je jouw opdrachten misschien ook delen zodat ik een indruk kan krijgen wat je ermee kan?