Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Wiskunde

Een formatieve lessenserie meetkunde

geschreven door Karin Haarman 14 april 2018

Afgelopen week ben ik begonnen aan het onderwerp meetkunde (vlakke figuren). Terwijl ik nadacht over de derde les en het maken van een praktische opdracht kreeg ik het idee om de praktische opdracht groter te gaan maken.

Eerst maar eens op het internet zoeken naar bestaande ideeën en ondertussen het boekje ‘cijfers geven werkt niet’  erop naslaan.

 

Uiteindelijk besloot ik om het onderwerp meetkunde  helemaal te gaan uitwerken. De rubrics met de leerdoelen en de bijbehorende takenlijst had ik al gemaakt. Hier vind je meer uitleg over het werken met de rubrics en de takenlijst.

Wat wilde ik met dit onderwerp dan anders doen naast de formatieve momenten zoals; lesopdrachten en een tussentijdse test, die ik meestal al gebruik? Ik besloot de verplichte takenlijst aan te passen en meer ‘creatieve’ keuze opdrachten toe te voegen. Zoals het maken van foto’s van vlakke figuren. Deze kunnen leerlingen tijdens de les van elkaar bekijken en beoordelen (feedback op elkaars werk). De tussentijdse test gebruik ik nog steeds. Ik heb er zelfs twee van gemaakt, maar dan wel kleiner. Daarbij moeten leerlingen voor die tijd een verwachting opschrijven en na die tijd ook weer.

Maar ook het stellen van de juiste vragen. Deze hebben veel invloed op het denkproces van de leerlingen. Zoals: waarom is een vierkant altijd een vierhoek, maar een vierhoek niet altijd een vierkant? Door leerlingen hier eerst in tweetallen over na te laten denken, worden alle leerlingen actief betrokken. En daarna pas klassikaal nabespreken.

Het gebruik van white bordjes wil ik inzetten bij het leerdoel over het berekenen van de omtrek en oppervlakte van driehoeken. Dan kan ik direct zien of leerlingen snappen welke zijde bij de hoogtelijn hoort en andersom, voordat we daadwerkelijk de oppervlakte gaan berekenen.

Met behulp van socrative wil ik aan het einde van de les af en toe een exit ticket laten invullen. Dit ga ik niet iedere les doen, maar alleen als ik als docent die betreffende les onvoldoende informatie heb gekregen over de voortgang van de leerling. Zodat ik de volgende aanpassingen kan doen indien nodig.

Maar vooral de eindopdracht ga ik groter maken. In eerste instantie zou dit alleen over symmetrie gaan, maar nu ook over de vlakke figuren en het berekenen van omtrek en oppervlakte.

Ik hoop dat ik aan het einde kan besluiten om geen eindtoets te hoeven doen. Dit betekent dat ik wel de vorderingen van de leerling wil bijhouden. Dit wil ik doen in een excel bestand die ik met de leerlingen kan delen (in It’s Learning), zodat zij dit ook kunnen zien en ook zelf kunnen invullen.

 

Mocht je interesse hebben in de uitwerkingen dan mag je altijd een mail sturen naar info@formatiefleren.nl

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
feedbackformatiefformatieve evaluatiemeetkundewiskunde
1 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Toetsrevolutie-Congres 5 April
volgende post
Formatief werken in een klas met cijfers

DIt vind je misschien ook leuk

Taken bij de leerdoelen

16 februari 2018

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

Feedback en exit-tickets combineren

23 oktober 2018

Leerplangesprekken

20 mei 2018

Leerling eigenaar maken

7 juli 2018

Werken met leerdoelen

16 februari 2018

Directe feedback in de les

2 oktober 2019

Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

27 januari 2019

Formatieve evaluatie

22 maart 2018

Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

8 december 2019

1 Opmerking

Jos Brekelmans 15 april 2018 - 20:51

Ik ben trots op beide dames en wat voor een energie ze in deze prachtige informatieve site stoppen. Een veelbelovend begin van een wellicht nieuwe uitdagende toekomst. Die 20 jaar achteruitgang in het onderwijs ( waar ik persoonlijk niets van geloof) wordt met deze site met ideeën, blogs en suggesties in no time ingehaald.
Jos Brekelmans
Gastdocent Hogeschool Arnhem en Nijmegen en de Haagse Hogeschool.

Reply

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • 2x Klassensets met sleutelhanger (incl. ringen) €75.00 €67.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top