Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Geen categorie

Didactisch coachen

geschreven door Karin Haarman 11 maart 2020

hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen

Door: Lia Voerman en Frans Faber

Dit boek gelezen als aanvulling en extra invulling van het formatief evalueren. Ik zocht opfrissing en nieuwe inzichten hoe ik mijn feedback naar leerlingen rijker kon maken. Het boek is helder opgebouwd en prettig geschreven. Ieder hoofdstuk eindigt met een samenvatting waar het betreffende hoofdstuk over gaat. 


De meerwaarde

De meerwaarde van dit boekje zat er voor mij in dat ik na mijn training didactisch coachen die ik gevolgd had op mijn school extra bewust werd gemaakt van de verschillende soorten feedback, aanwijzingen en vragen. En dat ik vaak verval in vragen en feedback op inhoud. En dat ik nog vaker feedback moet geven op strategie en modus/ leerstand. 

Er worden in dit boekje verschillende onderzoeken aangehaald. De meest opvallende vond ik het onderzoek over hoeveel positieve feedback je nodig hebt om negatieve feedback kan verwerken. Dat dit in een klassensituatie 3: 1 was wist ik uit de cursus. Dat dit bij een beginnend huwelijk 5: 1 moet zijn omdat anders bleek na 14 jaar dat koppels waarbij deze verhouding positieve/negatieve feedback niet goed was inmiddels uit elkaar waren vond ik erg verrassend. Ik ben mijn man meteen meer complimenten gaan geven 

Positief: een setje met kaarten die je bij je in de les kan houden als reminder over de soorten vragen/feedback die er zijn. 

Negatief: dat het boek eindigt met een soort verkooppraatje van de verschillende cursussen die worden aangeboden waardoor je het gevoel krijgt een lange reclamefolder te hebben gelezen. 

Nieuw inzicht

Uitleg en beschrijving van Scaffolding ( weet niet hoe je dit moet uitspreken). Van der Pol 2013: een manier van omgaan met leerlingen waarin de leraar eerst diagnosestrategieën toepast; vervolgens die interpretatie checkt, interventiestrategieën toepast, en het begrip vervolgens weer checkt.

Wil je dit boek zelf ook lezen? Dan kun je het hier kopen.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Formatieve werkvormen toepassen met behulp van een escaperoom opdracht
volgende post
Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

DIt vind je misschien ook leuk

Formatieve assesment

4 maart 2020

LEREN EN BEOORDELEN IN SAMENHANG

4 maart 2020

Leren op afstand met Lessonup

25 maart 2020

De 5 interactiestappen voor leren

4 maart 2020

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Ideeën voor het gebruik van de sleutelhanger €2.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top