Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en MaatschappijWiskunde

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

geschreven door Karin Haarman 14 maart 2018

Door Karin Haarman en Inge Brekelmans

Op de facebooksite “Actief zonder cijfers” merken we dat er een grote vraag is naar voorbeelden waarop je (redelijk makkelijk) de voortgang kan bijhouden van je leerlingen. Want hoe zorg je ervoor dat je zonder cijferoverzicht toch met voldoende informatie kunt aangeven wat een leerling kan en eventueel nog moet leren. Niet alleen als hulpmiddel voor jezelf, maar ook om een essentiële bijdrage te kunnen leveren tijdens rapportvergaderingen. Daarnaast moet je naar ouders en leerlingen ook helder kunnen uitleggen waar de leerling op dit moment staat en wat de leerling nog moet leren. Ouders moeten ook af van de gedachte dat alleen het traditionele cijfers geven hen inzicht biedt in de voortgang van hun kind.

Dylan William zegt hier het volgende over: ‘Vanuit de gedachte dat 1 cijfer per jaar zou moeten volstaan, is het gek dat wij toch veel cijfers blijven geven. Dit vloeit volgens hem voort uit het feit dat schoolleiders denken dat ouders graag veel cijfers zien. Bij enquêtes onder ouders blijkt dit te kloppen, maar veel ouders kennen de alternatieven niet. Zij zien cijfers als de enige manier om zicht te houden op de vorderingen van hun kind’.

Om ouders en kinderen wel mee te nemen in de voortgang zijn we gaan nadenken over een alternatieve om de voortgang zonder cijfers weer te geven. De basis van onze vakken is niet langer de methode, maar de kerndoelen van onze vakken waarbij wij ons laten leiden door het SLO. Deze kerndoelen zijn in eerst instantie nogal breed omschreven.

Hieronder een uitgewerkt  voorbeeld voor geschiedenis en wiskunde:

Geschiedenis

Kerndoel

“3. Je plaatst historische gebeurtenissen, ontwikkelingen, verschijnselen en (handelingen en gedachten van) personen in de tijd van monniken en ridders (500 – 1000) en je geeft er betekenis aan.”

Subkerndoel

“3.3.1. Je beschrijft de agrarische samenleving aan de hand van het hofstelsel en het verschijnsel horigheid.”

Om al deze deelonderwerpen  in kaart te brengen in waarderingen leek ons onbegonnen werk. Dus hebben we er voor gekozen om de kerndoelen als basis te kiezen. Voor geschiedenis  omschrijf ik in mijn excel overzicht  bijvoorbeeld: tijd van de Grieken en Romeinen. En zoals wij eerder hebben aangegeven in EEN FORMATIEVE TOETS onderverdelen middels OBIT. Maar soms ook middels een digitale toets die summatief wordt ingezet. Ik laat een kerndoel in alle OBIT onderdelen terug komen. Wanneer een leerling er 2 van de 3 goed heeft beantwoord is dit kerndoel behaald.

Wiskunde

Kerndoel

“1. Je herkent en gebruikt getallen, getal systemen en -relaties, en bijbehorende vaktaal.”

Het SLO heeft de kerndoelen in subkernen omschreven en vervolgens nog verder gedefinieerd in onderwerpen. Bijvoorbeeld:

Subkerndoel

“1.6.1. Je herkent en gebruikt breuken en decimale getallen in hun verschillende schrijfwijzen bij het maken van berekeningen.”

Bij wiskunde meten we de doelen ook veel middels formatieve toetsen en zitten we veel scherper op het gemaakte werk omdat wij er immers vanuit gaan dat bij wiskunde met oefenen de leerdoelen inslijpen. Dankzij de digitale methode krijgen we hiervoor een excel overzicht met scores van het gemaakte werk. Na de formatieve toets vul ik een overzicht in om leerlingen feedback te geven op de toets en het gemaakte werk. Nu leerlingen weten hoe het overzicht werkt, vullen ze dit ook wel eens voor elkaar in. De leerdoelen die nog niet voldoende zijn, worden extra geoefend. Als veel leerlingen eenzelfde leerdoel nog niet voldoende hebben dan leg ik dit nog eens extra uit.

Aan het eind van ieder hoofdstuk komt er een eindbeoordeling over een toets. Aan de hand van de leerdoelen vul ik het onderstaande excel overzicht in.

Op dit moment zullen wij misschien teveel vastleggen uit angst dat er leerlingen onder de radar terecht komen en wij niet tijdig zien of zij het juiste niveau wel beheersen voor ons vak. Zeker omdat wij volledig zonder cijfers werken en wij naar ouders, leerlingen en onszelf toe ook gedegen willen laten zien dat wij hun voortgang echt zorgvuldig bijhouden.

Daarom willen wij ook voor onze vakken een beter alternatief geven zodat ouders niet langer cijfers als het enige juiste meetinstrument zien.

In het boekje “Cijfers geven werkt niet” van Dylan William wordt ook een voorbeeld gegeven van een beoordelingssysteem. Deze is  redelijk vergelijkbaar met wat wij gebruiken voor wiskunde.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
3 Opmerkingen
2
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Een formatieve toets
volgende post
Formatieve evaluatie

DIt vind je misschien ook leuk

5 minuten formatief

1 maart 2019

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

Formatief werken in een klas met cijfers

19 april 2018

De lessen die we leren over projectonderwijs

8 september 2020

Een formatieve toets

5 maart 2018

Taken bij de leerdoelen

16 februari 2018

Loslaten of niet?

28 februari 2018

5 minuten formatief: stille stellingen

14 juni 2018

Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen...

25 november 2018

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw...

15 april 2019

3 Opmerkingen

Jörgen van Remoortere 15 maart 2018 - 14:23

Super, zo ben ik ook begonnen met het bijhouden: ik als vak docent in excel. De uitdaging wordt echter dat de leerling zelf een actieve rol gaat spelen in het bijhouden van zijn leervorderingen. Daarnaast wil je ook een totaal beeld naar ouders geven. Daar worstelen wij nu mee. Ook omdat de overgangs steeds dichter bij komt: welke en hoeveel doelen moeten op welk niveau gehaald zijn om bevorderd te kunnen worden? Hebben jullie daar al gedachten bij?

Reply
Karin Haarman 23 maart 2018 - 14:36

Hoi Jorgen,
Dank voor je reactie. Dat zou inderdaad de ideale situatie zijn.
Wij hebben hier ook nog geen oplossing voor. We willen liever niet teveel met verschillende programma’s werken, aangezien het er nu al behoorlijk wat zijn. Op dit moment gebruiken wij it’s learning voor onze elo. Hiermee zouden wel meer mogelijkheden zijn.
Voor volgend jaar is het alleen nog even de vraag of we doorgaan met it’s learning of dat we peppels of een ander programma gaan gebruiken. We hopen in ieder geval dat we in het betreffende programma de doelen kunnen verwerken. Waarbij je als docent iets kan aangeven, maar ook de leerling.
Als overgangscriteria gebruiken we op dit moment dat je wordt besproken bij 3 nog niet voldoendes. En de docentenvergadering is uiteindelijk beslissend. Bij ons gaan de leerlingen van leerjaar 1 altijd over naar leerjaar 2. Hierbij is er eigenlijk geen sprake van overgang, maar alleen kijken of ze voor ieder vak op het juiste niveau werken. Eigenlijk geldt dit alleen maar voor de mavo leerlingen, als zij het niveau niet hebben dan moeten ze namelijk naar een andere school.

Reply
Charlotte 15 maart 2018 - 22:15

Dag Jörgen, Op het Candea in Duiven heeft de sectie Nederlands hier duidelijkheid over. Word even lid van de FB- groep Expeditie Nederlands, daar staat het in de bestanden. Groet, Charlotte

Reply

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • 2x Klassensets met sleutelhanger (incl. ringen) €75.00 €67.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top