
Door: Wim Bos en Jannie Steegenga
Het is een prettig leesbaar boek met veel praktische en bruikbare tips.
De schrijvers hebben verschillende theorieën en modellen samengebracht in een praktisch model. Ze pretenderen ook niet iets totaal nieuws te hebben bedacht. Alleen het samen te hebben gebracht in een praktisch model.

Het model bestaat uit 5 basiselementen:
1 Leerdoel
2 Creëren
3 Waarnemen
4 Feedback
5 En hoe verder…?
Deze elementen hebben veel overeenkomsten met het schema uit ‘Cijfers geven werkt niet’ van Dylan Williams, maar ook met de Toetscyclus van Gulikers & Baartman.
Er wordt per hoofdstuk een uitgebreide toelichting gegeven op de 5 stappen. Waarin ervaringen uit de praktijk worden gedeeld.
Daarnaast wordt iedere stap belicht vanuit de 4 dimensies:
Inhoud / Taak: Waar de inhoud van de les inhoudelijk over gaat.
Proces / Strategie: Wat is het denkproces, de aanpak, strategie en/of het inzicht om een taak te bereiken. Zodat leerlingen zich hier zelf ook bewust van worden.
Leerstand / Gevoel: Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen zich bewust zijn van hun gevoel en hoe ze dit kunnen sturen. Plezier verhoogt namelijk het leerrendement.
Kwaliteiten / Talenten: Als een leerlingen zijn eigen kwaliteiten en talenten kent dan kunnen deze ingezet worden om het leren te bevorderen.
Aan het eind van ieder hoofdstuk wordt in vijf stappen uitgelegd hoe je deze stap gemakkelijk kunt toepassen en vormgeven in je lessen. Dit zorgt ervoor dat jezelf direct handvatten krijgt om dit toe te passen in de les.