Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw toets beleid.

geschreven door Inge Brekelmans 15 april 2019

Aan de vooravond van de invoering van Delta hebben wij in de stuurgroep besloten een aantal vakken samen te voegen in domeinen. De vakken Geschiedenis, Levensbeschouwelijke vorming, Aardrijkskunde en Economie werden zo samengevoegd in het domein Mens en Maatschappij. De vakken scheikunde, natuurkunde en biologie werd Natuur en Techniek. En de vakken muziek, beeldende vorming en tekenen en expressie is nu Kunst en Cultuur.

De eerste stap die wij vervolgens gingen zetten was om met 4 collega’s van elk vak ons curriculum vorm te geven. Zoals we eerder aangaven in ons blog “de voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem” gebruikten wij hiervoor de leerdoelenkaarten van het SLO. Voor het VMBO was het domein Mens en Maatschappij al beschreven. Maar het havo/ vwo bestond nog niet. Wij kozen ervoor om de 10 tijdvakken van geschiedenis als rode draad te kiezen. En de leerdoelen van de andere vakken daarop te laten volgen. Niet ieder leerdoel hoeft uiteindelijk binnen onze lessen behandeld te worden. Want binnen de projecten kunnen wij ook leerdoelen behandelen. Zo zijn er projecten “arm en rijk” en “weer en klimaat”. Hier worden veel aardrijkskundige leerdoelen behandeld.  Om tot een logische aansluiting van vakken te komen was het, het makkelijkst om als eerste aansluiting te zoeken vanuit LV. Als we bijvoorbeeld de middeleeuwen behandelen volgde op dit onderwerp de Islam. En vervolgens keken we naar de aansluiting vanuit de Aardrijkskundige/ Economie doelen. Vaak liep het mooi in elkaar over en was er veel overlap. Soms komen we uit op een apart onderwerp zonder aansluiting bij het tijdvak. Vervolgens hebben onze collega’s economie en LV voor ons uitgeschreven welke hoofdstukken uit de methodes aansloten bij onze leerdoelen. Of hebben we met elkaar opdrachten/ materiaal geschreven.

Nadat wij per periode (wij werken in 5 periodes) de leerdoelen vast hebben gesteld, zijn we gaan nadenken over lesmateriaal. De methodes van Mens en Maatschappij hadden wij bekeken maar deze spraken ons niet aan en sloten ook niet aan bij onze visie van ons vak. Bovendien werken wij binnen Delta met klassensets. Leerlingen maken zoveel als mogelijk hun huiswerk op school en nemen alleen voor eventueel leerwerk een boek mee naar huis. (veel vakken werken digitaal). Wij kozen voor Memo voor de geschiedenis doelen, voor 5 religies in Nederland voor LV en voor Pincode voor de economie doelen. Voor aardrijkskunde schrijven wij ons materiaal zelf of gebruiken we VO content.

Vanuit de gedachte van het formatief evalueren ronden wij niet elk leerdoel af met een toets. Samen met mijn collega waar ik Mens en Maatschappij mee geef bepalen wij op welke manier wij per periode de leerdoelen willen toetsen/ afsluiten. Over het algemeen betekent dit dat wij een mix zoeken van afronden. Iedere periode zit er wel een summatief toets moment in. Hierin willen wij ze bewust trainen/ helpen met bijvoorbeeld inzichtelijke vragen over bv. oorzaak/gevolg, verbanden leggen etc. Maar ook kennis die wij nodig achtten om echt verder te kunnen met het vak komt hierin terug. Ook laten we ze presenteren, een artikel schrijven of een spel ontwerpen om aan ons aan te tonen dat ze bepaalde leerdoelen beheersen. Het grote verschil met onze oude manier van werken is dat we niet langer ons boek leidend maken voor onze lessen, maar de leerdoelen. En de vervolgstappen bestaan uit materiaalkeuze en manier van toetsen kiezen. Waarbij we ook per manier nadenken hoe we leerlingen feedback geven en welke rol we medeleerlingen geven in de feedback. Daarnaast is ook een groot verschil dat wij niet meer genoegen nemen met een NNV (Nog niet voldoende). Leerlingen leveren werk opnieuw in na bijvoorbeeld feedback van medeleerlingen of van ons. Maar ook toetsen worden herkanst. Zo schrijven we ook Rubrics om aan leerlingen te laten zien waar we op letten als we ze een waardering geven. Waar we nog een slag in kunnen slaan voor ons vak is om samen met leerlingen succescriteria vast te stellen. Zo hopen we ze meer eigenaar te laten voelen van hun product/ leerroute.

Na elke periode geven wij leerlingen feedback en een waardering (NNV, V en G) Naast de tussentijdse feedback (geschreven of bijvoorbeeld via It’s Learning). Wij gaan ook in gesprek met leerlingen wat zij prettige feedback vinden (of feed-up/ feedforward). Waar kunnen ze echt mee verder en wat helpt ze bij het leren? En deze feedback kunnen zij vervolgens ook weer als bewijs aandragen tijdens het leerplangesprek waarin zij presenteren hoe het gaat binnen de vakken/ projecten. Maar ook waarin zij benoemen hoe het gaat met hun persoonlijk leerdoel van die periode. Al met al een hele verandering in de manier van werken, maar wel één waarin we een grote verhoogde motivatie bij onze leerlingen zien. Bij het onderwerp Jodendom de afgelopen periode heb ik de leerdoelen op het bord gezet. Vervolgens heb ik gevraagd op welke manier de leerlingen aan mij willen aantonen dat ze deze leerdoelen beheersen. Deze ideeën hebben ze vervolgens op www.padlet.com gezet.  Gevolg van deze veranderde aanpak; veel meer motivatie en plezier bij mijn leerlingen.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde
volgende post
Formatieve misser

DIt vind je misschien ook leuk

5 minuten formatief

1 maart 2019

Projecten en 21e eeuwse vaardigheden

27 maart 2018

Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

11 maart 2020

Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van...

23 augustus 2019

De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

14 maart 2018

De lessen die we leren over projectonderwijs

8 september 2020

Toetsrevolutie-Congres 5 April

5 april 2018

Formatieve misser

28 juni 2019

Loslaten of niet?

28 februari 2018

(formatief) Leren op afstand

1 mei 2020

Laat een bericht achter Annuleer Reactie

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • 2x Klassensets met sleutelhanger (incl. ringen) €75.00 €67.50

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top