Formatief Leren
  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact

Formatief Leren

Tips en ideeën voor in de klas

  • Home
  • Mens en Maatschappij
    • Mens en Maatschappij

      De lessen die we leren over projectonderwijs

      8 september 2020

      Mens en Maatschappij

      (formatief) Leren op afstand

      1 mei 2020

      Mens en Maatschappij

      Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

      11 maart 2020

      Mens en Maatschappij

      Delta

      18 januari 2020

      Mens en Maatschappij

      Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van…

      23 augustus 2019

      Mens en Maatschappij

      Formatieve misser

      28 juni 2019

      Mens en Maatschappij

      Curriculum ontwikkeling en de opbouw naar een nieuw…

      15 april 2019

      Mens en Maatschappij

      Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

      8 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      5 minuten formatief

      1 maart 2019

      Mens en Maatschappij

      Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen…

      25 november 2018

  • Wiskunde
    • Wiskunde

      Formatieve les met leerdoelen en de sleutelhanger

      8 december 2019

      Wiskunde

      Directe feedback in de les

      2 oktober 2019

      Wiskunde

      Leerlingen activeren met behulp van ijsstokjes

      27 januari 2019

      Wiskunde

      Feedback en exit-tickets combineren

      23 oktober 2018

      Wiskunde

      Leerling eigenaar maken

      7 juli 2018

      Wiskunde

      Leerplangesprekken

      20 mei 2018

      Wiskunde

      Een formatieve lessenserie meetkunde

      14 april 2018

      Wiskunde

      Formatieve evaluatie

      22 maart 2018

      Wiskunde

      De voortgang inzichtelijk maken met een beoordelingssysteem

      14 maart 2018

      Wiskunde

      Taken bij de leerdoelen

      16 februari 2018

  • Cursusaanbod
    • Gebruikersprofiel
  • Shop
    • Mens & Maatschappij
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Werkvormen
    • Wiskunde
      • Leerjaar 1
      • Leerjaar 2
      • Leerjaar 3
    • Mijn account
  • Literatuur
    • Extra informatie
    • Inspiratieminuutjes
  • Wie zijn wij
  • Contact
0
Mens en Maatschappij

5 minuten formatief: stille stellingen

geschreven door Inge Brekelmans 14 juni 2018

Deze week heb ik in meerdere lessen een experiment gedaan met stille stellingen van 5 minuten formatief. Ik heb het twee keer gebruikt in mijn mentor les en daarna een aangepaste vorm tijdens mijn les Mens en Maatschappij.

Tijdens mijn mentor les wilde ik het onderwerp mobiele telefoon aankaarten. Maar ditmaal niet meteen op een belerende toon: “je mag geen mobiele telefoon in de klas”. Maar in gesprek met mijn leerlingen. Ik had een stelling op het bord gezet: “Leerlingen mogen altijd hun mobiele telefoon in de klas hebben.”.  Daarna konden ze op twee White borden waar Voor en Tegen op stond in stilte reageren door op te schrijven wat ze er van vonden. Het mooie van deze opzet was dat ook mijn stille leerlingen naar het bord kwamen en lieten zien wat ze er van vonden. Op het bord stonden voor- en nadelen. Maar over het algemeen was in de klas wel de overtuiging dat een mobiele telefoon voor afleiding kon zorgen, maar soms ook handig is om snel iets op te zoeken. Sommige leerlingen gaven aan hun grenzen goed te kennen en anderen weten van zichzelf dat de verleiding iets anders te doen groot is. Dus af en toe mag, maar wel met de grenzen van de docent was de conclusie.

Mijn leerlingen gaven aan het fijn te vinden en vroegen om een stelling met meer diepgang ( nieuwswaarde). De les erna was mijn stelling: “Ajax is verantwoordelijk voor wat Nouri is overkomen.”. Hiervoor had ik een stukje laten zien van het jeugdjournaal van deze week over de berichtgeving. Ook hier weer een Voor en Tegen bord gemaakt en mijn leerlingen gingen 5 minuten in stilte naar het bord om hun mening te geven. Leerlingen keken naar het bord wat iedereen opschreef. Ook nu weer een grotere groep leerlingen die van zich lieten horen. Dit is wat mij betreft ook meteen de meerwaarde van deze werkvorm. Ik weet nu veel beter wat mijn leerlingen denken. Had ik een andere opzet gekozen dan had ik alleen gelet op de leerlingen die hun vinger omhoog houden. Na deze 5 minuten in stilte het gesprek er verder over gevoerd. Het werd een mooi en open gesprek en door de start met stilte was de sfeer daarna ook meteen rustiger.

Nu meet ik met deze stellingen in mijn mentor les niet persé hun kennis als wel hun vaardigheid om hun mening te delen en na te denken over actuele onderwerpen. Nu wilde ik deze werkvorm inbedden in mijn lessen Mens en Maatschappij. Nu had ik  een nieuw onderwerp over de 80-jarige oorlog nog maar 1 keer geïntroduceerd. Een stelling leek mij nu nog te vroeg omdat ik verwachtte dat ik dan niet alle leerlingen mee kreeg. Ik heb daarom gevraagd aan mijn leerlingen om terug te gaan naar de vorige les waar ik het onderwerp introduceerde. Ik had weer 2 whiteboard stiften neergelegd en ze uitgenodigd op te schrijven in stilte wat ze nog wisten. In het begin bleef het rustig. Maar toen eenmaal er wat namen (Willem van Oranje, Alva) en begrippen (ketters, katholieken) op het bord stonden, ontstond er een sneeuwbaleffect. Er werden allerlei denkprocessen geactiveerd door wat ze zagen van hun medeleerlingen. Sommige leerlingen gingen “spieken” bij de aantekeningen die ze moesten maken de vorige les. Iets wat ik natuurlijk helemaal prima vond. Voorkennis werd geactiveerd en het “oh ja”  ontstond bij mijn leerlingen.

Al met al een kleine aanpassing (stilte en op het bord laten schrijven) in mijn lessen met een bijzonder resultaat. Namelijk dat ik een beter beeld heb van een groter deel van mijn groep wat ze kunnen en weten. Iets wat goed aansluit bij de formatieve vorm van werken.

Deel bericht:

  • WhatsApp
  • Facebook
  • LinkedIn
0 Opmerking
1
Facebook Twitter Google + Pinterest
vorige post
Leerplangesprekken
volgende post
Leerling eigenaar maken

DIt vind je misschien ook leuk

Whiteboard gebruik in de les geschiedenis en aardrijkskunde

8 maart 2019

Toetsrevolutie-Congres 5 April

5 april 2018

Feedback op elkaars werk

16 februari 2018

Verkeerslichten tijdens de les: het toetsen van leerdoelen...

25 november 2018

Formatieve misser

28 juni 2019

Formatieve evaluatie als middel bij de overstap van...

23 augustus 2019

Formatief werken in een klas met cijfers

19 april 2018

Startpositie bepalen van een klas

11 oktober 2018

Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

11 maart 2020

Delta

18 januari 2020

Nieuwste berichten

  • De lessen die we leren over projectonderwijs

    8 september 2020
  • (formatief) Leren op afstand

    1 mei 2020
  • Leren op afstand met Lessonup

    25 maart 2020
  • Een formatieve lessenserie met een escaperoom opdracht

    11 maart 2020
  • Didactisch coachen

    11 maart 2020

Producten

  • Sleutelhanger per stuk €1.40

Online cursus formatief leren

Formatief Leren

Formatief Leren

Wanneer je meer uit je lessen wilt halen en de...
€125,00
10 ingeschreven studenten
Karin Haarman
Ga naar cursussen

Volg ons

Facebook Twitter Pinterest
Kantoor en schoolKantoor en school

Archief

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

@2022 formatiefleren.nl alle rechten voorbehouden


Back To Top